GroenFront! bezet schip voor lobbyisten

Datum nieuwsfeit: 19-12-2000

GroenFront! bezet schip voor lobbyisten.

Zo'n 15 activisten hebben vandaag in de namiddag het schip "De IJsselstroom" te Arnhem bezet. Dit uit protest tegen de oprichtingsbijeenkomst van het NV
ontwikkelingsbedrijf MTC die hier vandaag plaats zou vinden. De activisten ketenden zich vast aan het
toegangshek naar het schip en ook op het schip zelf. Hierdoor stonden de genodigden anderhalf uur buiten te wachten voordat zij het schip konden betreden.

Eenheden van de GBO (Groep Bijzondere Opdrachten)
wisten de activisten na anderhalf uur van het schip te krijgen en uit de lock-ons en D-locks te halen. Hierbij werd er niet al te aardig met de activisten omgesprongen. Een persoon moest later zelfs naar het ziekenhuis om daar rontgenfoto's van zijn duim te laten maken.

Eerder ging een persoon, waarschijnlijk de eigenaar van het schip, al zelf de activisten ( en lock-ons) met een flex te lijf. De politie kon hem echter nog stoppen voordat er ongelukken gebeurden. Later kon deze persoon het toch niet laten om een activist die in de deuropening van het schip was gaan zitten te trappen.Terwijl hij dit deed probeerde de kapitein de ogen van deze persoon in het hoofd te drukken. (Voor de details zie TV-Gelderland).

Het MTC ( Multimodaal Transport Centrum) wordt een 500 hectare groot haven-, industrie-, en bedrijventerrein bij Slijk-Ewijk. Ook wil men hierbij een nieuwe autosnelweg over de Waal aanleggen die de A73 op de A15 aan moet sluiten
In verband met de Betuwelijn hoopt men hier een hoop goederen te gaan overslaan in de toekomst. Van trein op schip en vrachtwagen. Of dit ook echt gaat gebeuren is nog de vraag. De behoefte aan de betuwelijn is ongegrond en de behoefte aan overslag in de buurt van Nijmegen dus ook. Wat het MTC echter wel veroorzaakt is een hoop milieuvernietiging. Dit gebied is nu nog een groen en idyllisch gebied gelegen aan de Waal in de Betuwe. Als het aan de dames en heren aanwezigen op "De
IJsselstroom" ligt niet meer voor lang.

Wij hopen middels deze en komende acties de komst
van het MTC al in een zo vroeg mogelijk stadium tegen te kunnen houden.