Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Volvo ontwikkelt Safety Concept Car

Datum nieuwsfeit: 19-12-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Carros

De Volvo Safety Concept Car

(19 december 2000)

Volvo Car Corporation ontwikkelt zich zeer snel. Niet alleen zijn er in 2000 drie nieuwe modellen op de markt gekomen, ook op het gebied van veiligheid is dit jaar veel bereikt. Een en ander valt begin januari 2001, op de Detroit Motor Show, te aanschouwen. Twee nieuwe conceptmodellen zullen tijdens dit evenement voor het eerst aan de wereld worden getoond. Een van de twee, de Volvo Safety Concept Car (SCC), is wat veiligheid betreft extreem vernieuwend.

Bij het ontwerp van de Safety Concept Car was een van de voornaamste doelstellingen het creëren van een perfect zicht. Daarnaast wilden we ultramoderne technologie gebruiken, waardoor de bestuurder gemakkelijker én veiliger in zijn auto kan rijden, verklaart Hans Gustavsson, hoofd van de afdeling Research, Product Development and Purchasing. Met andere woorden: de SCC is niet alleen veilig in de gebruikelijke zin van het woord door bijvoorbeeld nieuwe airbags en een verbeterde kreukelzone - het is zijn visie op actieve veiligheid die hem superieur maakt.

Samenwerking met Ford
De Volvo SCC is tot stand gekomen door een nauwe samenwerking tussen Volvo en het moederconcern, Ford Motor Company. Het resultaat geeft duidelijk aan dat binnen de groep vooraanstaande kennis en vaardigheden beschikbaar zijn. Ford Motor Company heeft er overigens voor gekozen het Center of Excellence for Safety in het hoofdkantoor van Volvo in Göteborg (Zweden) te vestigen. De Volvo SCC is echter ontworpen in het Volvo Monitoring and Concept Center in Californië. De SCC brengt de meest interessante onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten samen.

Topveiligheid De Volvo SCC laat duidelijk zien dat we de kennis en vaardigheden in huis hebben om de veiligste autos ter wereld te kunnen blijven maken. De SCC bevat namelijk een groot aantal technieken en toepassingen die het veilig rijden én de interactie tussen mens en machine bevorderen, zegt Helen Petrauskas, hoofd van de afdeling Environmental and Safety Engineering van Ford Motor Company.

Het spreekt voor zich dat de bestuurder bij de verkeersveiligheid een essentiële rol speelt. De Volvo SCC neemt de automobilist dan ook als uitgangspunt en geeft hem meer controle en betere mogelijkheden om in moeilijke verkeerssituaties de juiste beslissingen te nemen. Bestuurders krijgen negentig procent van de informatie die in het verkeer van belang is, van buiten de auto. Als we de zichtbaarheid van deze informatie verbeteren, kunnen we er dus voor zorgen dat de bestuurder beter in staat is aanrijdingen te vermijden. Dit heeft bij de Volvo SCC de hoogste prioriteit, aldus Hans Gustavsson.

De auto past zich aan
De SCC is uitgerust met een sensor die registreert op welke hoogte de ogen van de bestuurder zich bevinden (een toepassing die voortkomt uit de onlangs gepresenteerde Volvo EyeCar). De sensor zorgt vervolgens dat de bestuurdersstoel automatisch in een dusdanige positie wordt geplaatst dat de automobilist optimaal zicht heeft op het dashboard en op de weg. Verder maakt de Volvo SCC een einde aan het zichtbelemmerende effect van de A- en B-stijlen. De bestuurder kan, dankzij een speciaal frame van metaal en plexiglas, door de A-stijlen heen kijken, waardoor hij goed de linker- en rechtervoorzijde van de auto kan zien. De B-stijl buigt in de SCC iets naar binnen en volgt de vorm van de stoel. Op deze manier belemmert hij het zicht niet als de bestuurder over zijn schouder moet kijken. De Volvo SCC heeft verder een aantal nieuwe toepassingen die de interactie tussen mens en machine verbeteren.

Vierpuntsveiligheidsgordels
In de SCC worden twee soorten vierpuntsveiligheidsgordels gebruikt: de CrissCross-gordel en de Centre Buckle-gordel. De CrissCross-gordel is een conventionele driepuntsgordel, uitgebreid met een extra diagonale riem die over de borst loopt. De Centre Buckle-gordel lijkt daarentegen erg op de veiligheidsgordels die in racewagens worden gebruikt. Na de North American International Auto Show in Detroit, zal worden geëvalueerd welke van de twee het meest comfortabel en gebruiksvriendelijk is.

Interactieve communicatie
Bij de SCC is communicatie tussen de eigenaar en zijn auto mogelijk, of de bestuurder nu wel of niet in zijn voertuig zit. De afstandsbediening speelt hierbij een belangrijke rol. Het Volvo Personal Communicator (VPC) systeem bevat namelijk een sensor die aan de hand van hartslag registreert of er iemand in de geparkeerde Volvo zit. Als er bijvoorbeeld in de auto wordt ingebroken en de dief zich schuilhoudt in het voertuig, dan geeft de sensor aan de automobilist door dat zich een persoon in de auto bevindt. Het VPC-systeem draagt zowel bij aan de veiligheid als aan het comfort. De achterliggende gedachte is dat de auto hierdoor voor een grotere actieve veiligheid zorgt. Zelfs als hij geparkeerd staat, zegt Hans Gustavsson.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie