EMI Music neemt meerderheidsbelang in Dino Music

Datum nieuwsfeit: 19-12-2000
Graag uw aandacht voor bijgaand persbericht

EMI neemt meerderheidsbelang in Dino Music

HILVERSUM, 19 DECEMBER 2000 ? EMI Music Netherlands en Dino Music, het Nederlandse muzieklabel, sinds kort weer volledig eigendom van Tony Berk, hebben het voornemen bekend gemaakt tot een deelneming van EMI in Dino Music van 75%. EMI zal op termijn de overige 25% van Dino Music verwerven.

Dino Music is een spraakmakend muziekbedrijf, 15 jaar geleden opgericht door Tony Berk, en sindsdien uitgegroeid tot één van de belangrijkste independent record labels in de Nederlandse muziekindustrie. Voor Dino, waarvoor van diverse kanten belangstelling bestond, heeft bij de overname ? in een zich consoliderende markt ? vooral de keuze voor een Europese onderneming een rol gespeeld. Berk: "EMI heeft als Europese onderneming meer gevoel voor de eigen cultuur van een land als Nederland. Dat communiceert en werkt eenvoudiger en het is zeker ook in het belang van mijn artiesten." Berk zal zich meer gaan bezighouden met A&R (Artists & Repertoire) en minder met het algemeen management.

EMI is bij monde van Niel van Hoff, managing director Nederland, zeer ingenomen met de voorgenomen overname. Van Hoff: "Nog niet zolang geleden spraken Tony Berk en ik voor het eerst over deze optie. Eigenlijk waren we meteen enthousiast. EMI en Dino zijn namelijk twee bedrijven die elkaar volledig aanvullen. Dino heeft een geweldig stel artiesten, die nu ook nog meer aandacht van Tony zullen krijgen. Het aandeel nationaal product in onze markt is in de laatste 10 jaar verdubbeld naar bijna 25%. Daaraan heeft Dino ook een belangrijke bijdrage geleverd."

Tony Berk genoot, voordat hij Dino Music oprichtte, nationale bekendheid als diskjockey bij Radio Noordzee. Na het verbod op deze "piratenzender" in 1974, beëindigde hij zijn radiocarrière. Dino Music heeft onder meer Anouk, René Froger, Ruth Jacott en Jody Bernal (Que Si, Que No) onder contract. Verder heeft Dino als partner van Endemol onder andere de internationale audio- en videorechten van de Big-Brother-tunes.

The EMI Group, beursgenoteerd in London, heeft contracten met onder andere: Robbie Williams, Queen, Radiohead, Kylie Minogue en de Beatles, waarvan recent een nieuw album op de markt is gekomen met 27 nummer-1 hits. Via zusteronderneming Virgin Music komen daar onder meer The Spice Girls, The Rolling Stones, Melanie C. en Lenny Kravitz bij.

EMI heeft ook Nederlandse artiesten onder contract waaronder Bløf, André Hazes,
Rob de Nijs en de nieuwe Friese succesformatie Twarres.

Noot voor redacties