AFMP: impasse CAO-conflict doorbreken mislukt

Datum nieuwsfeit: 19-12-2000
Algemene Federatie van Militair Personeel

Bezoekadres: Johan van Oldenbarneveltlaan 46, Amersfoort telefoon: 033-4678000 telefax: 033-4678001 Internet:http://www.afmp.nl E-mail: (info@afmp.nl)

Amersfoort, 19 december 2000
AFMP: Impasse CAO-conflict doorbreken mislukt
AMERSFOORT De AFMP, de FNV-bond voor militairen stapt voor wat betreft deze CAO, meer specifiek de diensteinderegeling, uit het gezamenlijk overleg van de vakbonden. Zij kan niet langer instemmen met de voorgestelde overgangsregeling voor de ophoging van het leeftijdsontslag. Om de impasse te doorbreken heeft zij geprobeerd met een totaal nieuw voorstel te komen voor de pensioengerechtigde leeftijd. Dit voorstel bleek niet op voldoende steun te kunnen rekenen om behandeld te worden. Deze morgen werd door de staatssecretaris van Defensie het formele overleg hervat. Na zijn door hem eind november gevraagde advies aan de Commissie Vonhoff gaf de heer Van Hoof hedenochtend te kennen er uit te willen komen zonder op voorhand gebruik te willen maken van dit advies. Hij riep alle partijen op om een ultieme poging te doen uit het conflict te komen. Duidelijk werd dus ook dat dit het uiterst haalbare was voor wat betreft de overgangsregeling. De overige bonden wilden op basis hiervan, in tegenstelling tot de AFMP, wel verder spreken. Het hoofdbestuur van de AFMP kan en wil niet verder gaan dan een overgangsregeling die vrijwilligheid garandeerde voor de 30 plussers.

Om toch gehoor te geven aan de oproep van Van Hoof, de politiek, maar bovenal de wens van de leden om dit conflict op te lossen, heeft de AFMP getracht een totaal nieuw voorstel in te brengen dat recht doet aan de maatschappelijke tendens om langer te werken , maar zeker ook recht doet aan de verzwarende aspecten dat het 'militair zijn' met zich meebrengt. Hiertoe stelde de AFMP voor de kwestie van de diensteinderegelingen voorlopig uit dit CAO-overleg te halen. Dit was onbespreekbaar. Zo wil de AFMP niet langer vasthouden aan het principe dat de militair bijzonder is, maar dit omdraaien door voor het principe te kiezen dat de militair niet meer bijzonder is, tenzij.

Dit past in het normaliseringsproces dat werknemers binnen de overheid op dit moment ondergaan. Maakt het kabinet gebruik van de mogelijkheid om militairen in te zetten en beschermende wetgeving buiten werking te zetten (b.v. ARBO en Arbeidstijdenwetgeving) bijvoorbeeld bij uitzending naar brandhaarden en voorbereiding daarop, dan wil de AFMP een hogere pensioenopbouw. Op termijn moet de huidige Uitkeringswet verdwijnen en plaatsmaken voor een moderne pensioenregeling. Als de militair gedurende zijn loopbaan niet verzwarend wordt ingezet zal daarbij het principe van 40 dienstjaren tot een maximum van 60 jaar worden gehanteerd.

De AFMP is van mening dat juist door partijen uit de loopgraven hadden kunnen komen.

Nadere informatie:
A.J.M. (Ton) Heerts (voorzitter) 033-4678000 mobiel: 06- 53362457 M.K. (Marlies) Verhoef (woordvoerder) 033-4678000 mobiel: 06- 53290058