Jaguar breidt programma uit met S-Type Sport

Carros

Jaguar breidt programma uit met S-Type Sport

(20 december 2000)

Op de Bologna Motor Show in Italië, trekpleister voor de liefhebbers van mooie en snelle autos, introduceerde Jaguar Cars als primeur de nieuwe Jaguar S-Type Sport. Met zn 18 inch lichtmetalen velgen, geavanceerde Dynamic Stability Control, uiterlijk zonder chroom, sportinterieur en de levendige prestaties die de Jaguar S-Type al zoveel faam bezorgden, is de S-Type Sport in het bijzonder gericht op automobilisten die jong van hart zijn en een zowel sportieve als stijlvolle auto willen rijden. Hij wordt in het voorjaar van 2001 ook in ons land leverbaar.

De Jaguar S-Type wordt door liefhebbers gezien als een auto waarmee Jaguar op een indrukwekkende manier aan haar sportieve reputatie invulling geeft. Sinds zn introductie in het voorjaar van 1999 heeft de S-Type voor een enorme stijging van onze verkoopcijfers gezorgd, zegt Jonathan Browning, managing director van Jaguar Cars Ltd. Met de nieuwe Jaguar S-Type Sport gaan wij aan dat succes ongetwijfeld een volgende dimensie geven. Deze extra dynamische uitvoering sluit namelijk volmaakt aan bij de vraag van vooral jongere prospects en klanten die we steeds vaker in onze showrooms zien. Zij willen een Jaguar rijden die van buiten en van binnen het prestatievermogen nog meer onderstreept. Dat doet de S-Type Sport. De Bologna Motor Show is de laatste jaren hét evenement geworden voor liefhebbers van snelle en exclusieve autos. Het is dus het ideale toneel om het nieuwe gezicht van Jaguar voor het voetlicht te brengen: jong, gedurfd, stijlvol en met inspirerende prestaties. In de Jaguar S-Type Sport zijn die karakteristieken allemaal gecombineerd. Hij zal het Italiaanse publiek en vervolgens autoliefhebbers in heel Europa zeer aanspreken.

Lakkleur in plaats van chroom
De Jaguar S-Type Sport is het geesteskind van een team van nog zeer jonge Jaguar-ontwerpers. De auto is leverbaar met de bekende 179 kW/240 pk sterke 3.0 liter V6 met vier bovenliggende nokkenassen, vier kleppen per cilinder en een handgeschakelde vijfversnellingsbak (een vijftrapsautomaat is er als optie) of met de nog krachtiger 4.0 V8 met 209 kW/281 pk en vijftraps automatische transmissie. Opvallend aan het uiterlijk is dat vrijwel al het chroom plaatsmaakte voor in de kleur van de lak uitgevoerde accenten, eenzelfde beeld als de sportieve Jaguar XJR en de jongste XJ Executive tonen. Dat geldt voor de karakteristieke grille-omlijsting, de lijsten in de bumpers en de handgreep op het kofferdeksel. Om de fraaie vorm van de auto en profil te onderstrepen is de lijst rond de zijruiten wel in chroom uitgevoerd. De Jaguar S-Type Sport is straks leverbaar in de metallic kleuren Antracite (zwart); Carnival (rood); Emerald (groen); Pacific (blauw) en Platinum (zilvergrijs). Met name in het zwart oogt hij door het vrijwel ontbreken van chroom uitermate stoer. Op de motorkap is een Jaguar Sport-embleem aangebracht en de auto rolt op 8 x 18 Monaco lichtmetalen velgen met Pirelli P Zero 245/45-18 banden. Bij deze tweedelige wielen uit het Jaguar R Performance-programma, die vervaardigd worden door BBS, zijn de extra sterke velgranden aan het velghart bevestigd met titanium boutjes. Ze worden voor de S-Type Sport uitgevoerd in zilvergrijs in plaats van het gebruikelijke R Performance lichtbrons.

De Jaguar S-Type Sport 3.0 V6 en 4.0 V8 zijn beide ook voorzien van het fraaie Dynamic Stability Control, dat het Traction Control, het ABS en een sensor op het stuurhuis met elkaar verbindt en meteen op de remmen ingrijpt als de auto in een overstuursituatie komt. Voorts profiteren ze uiteraard van de sindskort gemonteerde ZF-besturing met elektronisch geregelde bekrachtiging, die de auto een nog directer stuurgedrag verschaft en tegelijkertijd stiller en meer trillingvrij functioneert. De 4.0 V8 Sport is standaard tevens voorzien van Jaguars befaamde Computer Active Technology Suspension (CATS) met adaptieve schokdempers (optie op 3.0 V6 Sport).

Speciaal voor jongere klanten
Perfect passend bij het karakter van deze uitvoeringen is ook het sportinterieur, met sportstoelen met embossed (geperforeerd) lederen bekleding in de kleuren Almond, Cashmere, Pewter of Warm Charcoal; een in Warm Charcoal (zwart) uitgevoerde bovenzijde van dashboard en portierbekleding; donkergekleurde Flint matten en grijs gelakt esdoornhoutfineer. Deze houtafwerking was tot dusver voorbehouden aan de ultra-exclusieve XKR Silverstone. De knop op de handel van de automatische transmissie is eveneens uitgevoerd in grijs gelakt esdoorn, terwijl het stuur bekleed is met zwart embossed leder.

Salesmanager Koen Simons van Jaguar Nederland is ronduit blij met de nieuwe uitvoering. De Jaguar S-Type trekt veel nieuwe klanten die voorheen meestal in autos van Duitse concurrenten reden. Jaguar had natuurlijk altijd al een sportief imago, maar we zien nu dat we steeds jongere klanten krijgen en dat er een duidelijk groeiende belangstelling is voor een wat dynamischer uiterlijk. We leveren bijvoorbeeld al veel autos af met optionele 17 inch velgen. De raceactiviteiten, de introductie van R Performance-opties, de aanwezigheid in het programma van de extra snelle XJR en XKR, de presentatie van het opwindende F-Type sportwagen-prototype, ons motto Jaguar - The Art of Performance en natuurlijk de komst van de Jaguar X-Type leggen nog extra nadruk op de sportiviteit en dynamiek van ons merk. Jaguars Hoofd Design Ian Callum zegt over de Jaguar S-Type Sport: Its clean and mean en dat klopt: het is een sobere, stoere en extra dynamische uitvoering voor een verhoudingsgewijs lage meerprijs. De autos worden vroeg in het voorjaar leverbaar en wij verwachten er veel van.