Onderwerpen Uitvaart, vakblad voor het uitvaartwezen

Datum nieuwsfeit: 20-12-2000
Op 20 december verschijnt het nieuwe nummer van Uitvaart. Onafhankelijk vakblad voor het uitvaartwezen. Thema: Rouw

INHOUD UITVAART DECEMBER

NIEUWS
Ondernemers en marktbenadering; uitvaartmuseum werft sponsors; aantal overleden en crematies tot en met 3e kwartaal 2000; monumentenprijs voor Groenendaal; boekje voor kinderen; nieuwe begraafplaats Nootdorp/Pijnacker; samenwerking NUVU, VOU, NVU; Duitsland model voor richtlijn crematoria?; één loket in gemeente Groningen.

MULTICULTUREEL ROUWEN
Uitvaartondernemers beginnen aardig ingespeeld te raken op de wensen van hun allochtone klanten. Maar hoe zit het met multicultureel rouwen? Op dat gebied blijkt er nog een grote kennisachterstand.

BABY- EN KINDERUITVAART
In haar galerie voor uitvaartbenodigdheden besteedt Ans Kroot veel aandacht aan de baby- en kinderuitvaart. Het luisterend oor van de galeriehoudster helpt ouders in hun rouwproces. Samen met kunstenaars vinden ouders een vorm die past bij hun gevoel.

VERS VAN DE PERS
Harry 'De Neus' vertelt; Handboek Lijkbezorging; van Aaseters tot Zyklon B; lessen van de dood

BELGIE REGIONALISEERT EN REORGANISEERT
De Nationale Federatie van Begrafenisondernemers in België wordt geregionaliseerd. Maar ze behoudt een nationale koepel. "De enige echte beroepsorganisatie van uitvaartondernemers in dit land", zegt voorzitter Frans Leenders. Al ziet Bruno Quirijnen van de Autonome Raad voor het Uitvaartwezen dat helemaal anders.

FILM-MONUMENT
Een videoclip over hun vader maken, om aan anderen te vertellen hoe het is als een van je ouders overlijdt. Dat was wat Michael, Raphael en Charlotte Louter wilden. De clip kwam er en maakt nu deel uit van de documentaire Dag Pappa, Hallo Pappa.

STEMMEN
Tweederde van de uitvaartondernemers bemiddelt wel eens in lastige situaties. Ervaringen met het schipperen tussen verschillende ideeen en belangen.

ROUWGROEPEN BINNEN DE KATHOLIEKE KERK
Nabestaanden en rouwbegeleiders kunnen moeilijk met elkaar over zingeving, religie en geloof praten. Dat bleek uit een onderzoek van het Tilburgse onderzoeksinstituut IVA. "We komen woorden en durf te kort."

PRODUCTEN EN DIENSTEN
Begraafplaatsadvies; achtergrondmuziek; nieuwe CD van uitvaartzanger Maurice van der Toorn; beeldende kunst-advies; ondersteuning bij verlies en rouw; Harley Davidson te huur.

En verder:
Column Recht
Column Henk Kok

UITVAART is het onafhankelijk vakblad voor het uitvaartwezen in Nederland en België en verschijnt 11 keer per jaar. UITVAART is een uitgave van Uitvaart Media.

www.uitvaartmedia.com

Van Stolkweg 16, 2585 JR, Den Haag