Politie Friesland lost grote autodiefstallenzaak op

Datum nieuwsfeit: 20-12-2000
Arrondissementsparket Leeuwarden

Leeuwarden, 20 december 2000 Politie Friesland lost grote autodiefstallenzaak op

Een rechercheteam van de politie Friesland heeft met de aanhouding van twee inwoners van Leeuwarden op 23 november jl. een einde gemaakt aan een reeks oplichtingen en autodiefstallen in de afgelopen maanden, waardoor een schade van ongeveer anderhalf miljoen werd veroorzaakt. De twee verdachten zijn respectievelijk 36 en 39 jaar oud en zitten in voorlopige hechtenis.

De 36-jarige verdachte vestigde de aandacht op zich toen hij op 31 juli jl. tevergeefs twee waardevolle, antieke schilderijen probeerde te verkopen bij een antiquair. Deze twee schilderijen waren enkele dagen daarvoor bij een woninginbraak in Leeuwarden buitgemaakt.

Tegen de 39-jarige verdachte liep reeds een onderzoek aangezien hij er van werd verdacht betrokken te zijn geweest bij autodiefstallen van garagebedrijven in de drie noordelijke provincies. Hij deed zich dan voor als aspirant-koper en vervalste de sleutels. Daarna werd steeds de auto weggenomen.

Uit het onderzoek bleek dat de beide verdachten samenwerkten. Zij bleken in Tynaarlo de beschikking te hebben over een bedrijfsruimte. In de maand oktober slaagden zij er ongeveer tweeënhalve week tijd in om op naam van dat bedrijf voor ruim achthonderdduizend gulden aan goederen te huren en te kopen. De gehuurde goederen, merendeels minikranen, heftrucks en dergelijke, werden direct doorverkocht. De gekochte goederen, waaronder grote partijen underlayment, computers, kantoormeubelen, een complete woninginrichting en dergelijke, werden niet betaald en eveneens doorverkocht.

De beide verdachten werden op heterdaad aangehouden, direct nadat zij in Oldebroek een Mercedes Benz hadden afgeleverd, die enkele dagen daarvoor bij een garagebedrijf in Emmen was gestolen. De Mercedes Benz werd inbeslaggenomen en teruggegeven aan de eigenaar.

Direct na de aanhouding van de beide verdachten werd op een viertal plaatsen in Leeuwarden door de rechter-commissaris een doorzoeking verricht, waarbij diverse goederen afkomstig van misdrijf werden aangetroffen. Enkele dagen later vonden nog meer doorzoekingen plaats bij helers in Gelderland en Overijssel. Daarbij werden onder andere de beide in Leeuwarden gestolen schilderijen ter waarde van 135.000,- inbeslaggenomen. De schilderijen, die bleken te zijn doorverkocht voor 7.500,-, zijn inmiddels aan de eigenaar teruggegeven.

Inmiddels zijn elf helers afkomstig uit Leeuwarden, Beekbergen, Apeldoorn, Nijverdal, Doornspijk, Oldenzaal, Hengelo en Almelo aangehouden en na verhoor heengezonden.