Politiebericht Friesland: Friesland

Datum nieuwsfeit: 20-12-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 20-12-2000 Politieberichten van 19/12 (13.00 uur) t/m 20/12 (07.00 uur)

Heerenveen: inbraak horecagelegenheid
In de nacht van maandag op dinsdag werd ingebroken in een horecagelegenheid aan de Stationsstraat. Men is het bedrijf binnengekomen door het slot in de achterdeur te forceren. In de zaak werd de gokkast opengebroken en het daarin aanwezige geld werd weggenomen. Tevens werd een fles sterke drank meegenomen. Een 20-jarige inwoner van Heerenveen heeft aangifte gedaan.

Heerenveen: aanrijding met gewonde
Dinsdag omstreeks 09.15 uur vond op de K.R. Poststraat een aanrijding plaats tussen een voetganger en een personenauto. Een voetganger, een 19-jarige inwoner van Scharsterbrug, was uit de bus gestapt en wilde voor de bus langs de weg oversteken. De overstekende voetganger werd aangereden door een personenauto, die bestuurd werd door een 44-jarige inwoner van Jubbega. De voetganger werd overgebracht naar het ziekenhuis in Heerenveen.

Sneek: winkeldiefstal
Dinsdag omstreeks 15.10 uur werd een 39-jarige inwoner van Sneek op heterdaad betrapt bij een winkeldiefstal. De verdachte nam bij `Lidl` aan het Sint Antoniusplein een paar schoenen weg en werd daarbij betrapt door het personeel, die de man hebben aangehouden en overgedragen aan de politie. De man werd overgebracht naar het bureau. Een 24-jarige inwoner van Sneek deed namens `Lidl` aangifte. De verdachte werd na het opmaken van een proces-verbaal weer in vrijheid gesteld.

Wanswerd: inbraak auto
Dinsdag tussen 01.15 en 07.00 uur werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op Oan e Kamp. Het rechter achterportierraam was ingeslagen. Uit de auto werd een autoradiocassetterecorder weggenomen. De eigenaar, een 23-jarige inwoner van Wanswerd, heeft aangifte gedaan.

Drachten: inbraak woning
Van maandag op dinsdag werd ingebroken in een woning aan de Klokhuislaan. De glaslatten van een raam werden verwijderd, waarna men de ruit eruit nam en door het raam naar binnenklom. Uit de woning, waar verbouwingswerkzaamheden plaatsvonden, werden een compressor, een cirkelzaag en een spijkermachine weggenomen. De waarde van het ontvreemde bedraagt ongeveer f 6000.- De eigenaar, een 31-jarige inwoner van Drachten, heeft aangifte gedaan.

Oosterwolde: winkeldiefstal
Dinsdag omstreeks 16.15 uur werd bij de `Hema` aan de Stationsstraat een winkeldiefstal gepleegd. Een 22-jarige inwoner van Appelscha nam een (nieuwe) portemonnee weg en werd daarbij betrapt door het personeel, die de man hebben aangehouden. De verdachte werd overgebracht naar het bureau. De portemonnee werd teruggegeven. De filiaalchef, een 51-jarige inwoner van Appelscha, deed namens de `Hema` aangifte. De verdachte kreeg via Kort-OM een boete van f 240.-

Leeuwarden: inbraak woning
Van maandag op dinsdag werd ingebroken in een woning aan de Pieter Sipmawei. Vermoedelijk is men de woning binnengekomen door gebruik te maken van een valse sleutel. Uit de woning werd een geldkistje weggenomen, met daarin ongeveer f 100.-, een bankpasje, twee spaarbankboekjes en verzekeringspapieren. De bewoonster, een 89-jarige inwoonster van Leeuwarden, heeft aangifte gedaan.

Sneek: aanrijding met gewonde
Dinsdag omstreeks 17.10 uur fietste een 12-jarig meisje uit IJlst over de Stadsrondweg-Zuid in de richting van Duinterpen. Een 16-jarige bromfietsbestuurder uit Kimswerd haalde het meisje in. In het voorbijrijden schampte hij het meisje, waardoor beiden ten val kwamen. Het meisje kon verder fietsen, doch de bromfietsbestuurder raakte gewond en is overgebracht naar het ziekenhuis in Sneek.

Drachten: brand school
Dinsdag tussen 16.50 en 18.00 uur werd er twee keer brand gesticht in de school aan de Ried. De school staat leeg en zal gesloopt worden. Nadat de brandweer de eerste brand had geblust, kwam er na een kwartier weer een melding binnen dat er weer iets was aangestoken. Ook deze brand kon in de kiem worden gesmoord. De schade bleef beperkt. Een onderzoek in de omgeving had geen resultaat.

Leeuwarden: inbraak woning
Dinsdag tussen 01.00 en 06.00 uur werd ingebroken in een woning aan de Goudsbloemstraat. Hoe men is binnengekomen, is niet duidelijk. Uit de woning werd een schoudertas weggenomen, met daarin een GSM, kleingeld en huissleutels. De handtas werd later leeg teruggevonden in de Goudenregenstraat ter hoogte de snackbar. De bewoner, een 41-jarige inwoner van Leeuwarden, heeft aangifte gedaan.

Drachten: diefstal auto
Dinsdag tussen 18.00 en 20.30 uur werd een personenauto, die geparkeerd stond op de Westerwird gestolen. Het betrof hier een personenauto, merk Renault Lagune, kleur blauw, voorzien van het kenteken PF-XP-02. De eigenaar, een 59-jarige inwoner van Drachten, heeft aangifte gedaan.

Drachten: onder invloed
Dinsdag omstreeks 20.40 uur werd op de Lauwers een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 40-jarige inwoner van Drachten, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 455 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 4 uur.

Oudehaske: aanrijding met gewonde
Dinsdag omstreeks 19.00 uur vond er op de Rijksweg A 7 onder Oudehaske een aanrijding plaats waarbij zes auto`s waren betrokken. Toen de bestuurster van een personenauto, een 66-jarige inwoonster van Joure, over de uitvoegstrook ter hoogte van de afslag Oudehaske reed, werd zij duizelig en kreeg een black-out. Zij is vervolgens weer langzaam de rijbaan van de Rijksweg opgereden en het gevolg daarvan was dat vijf auto`s die achter haar reden met haar en elkaar in botsing kwamen. De bestuurster uit Joure, alsmede twee inzittenden, een 72-jarige vrouw en 75-jarige vrouw, beiden ook afkomstig uit Joure raakten gewond en zijn overgebracht naar het ziekenhuis in Heerenveen. Achteraf bleken de verwondingen mee te vallen.

Leeuwarden: onder invloed
Dinsdag omstreeks 22.45 uur zag een patrouille dat de bestuurder van een personenauto slingerend reed over de Anne Vondelingweg. De bestuurder werd aan de kant gezet en het bleek dat de man, een 41-jarige inwoner van Warten, gedronken had. De man werd overgebracht naar het bureau en aldaar blies de man 920 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 11 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Terschelling: onder invloed
Woensdag omstreeks 00.50 uur werd op de Hoofdweg een bestuurder van een bromfiets gecontroleerd. De man, een 26-jarige inwoner van Terschelling, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 255 ugl. Hij kreeg en rijverbod voor 1 uur.

Hurdegaryp: inbraak woning
Dinsdag tussen 16.30 en 23.30 uur werd ingebroken in een woning aan de Swagermanstraat. Door verbreking van een raam aan de achterzijde kwam men de woning binnen. De kamers werden doorzocht. Uit de woning werden een videocamera en een portemonnee, met daarin een paar honderd gulden, weggenomen. Het geld in de portemonnee was eigendom van de buurtvereniging. De bewoner, een 55-jarige inwoner van Hurdegaryp, heeft aangifte gedaan.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272