87% Internetgebruikers zoekt reisinformatie via internet

Datum nieuwsfeit: 20-12-2000

PERSBERICHT, 20 december 2000
Voor onmiddellijke publicatie

'87% van de Nederlandse Internetgebruikers gebruikt Internet bij het zoeken naar reisinformatie.'

Amsterdam, 20 december 2000: uit de eerste versie van de 'Industry User Monitor(tm) E-Travel' van Pro Active International blijkt dat Internet de belangrijkste bron is bij het zoeken naar informatie over reizen: 87% maakt reeds gebruik van Internet wanneer voor privé-doeleinden naar reisinformatie gezocht wordt. Ook voor reisinformatie voor zakelijke doeleinden is Internet favoriet. Reisbureau's komen als informatiebron op een goede tweede plaats.

Wanneer we kijken naar de wijze waarop de Nederlandse Internetgebruiker privé naar reisinformatie zoekt, dan valt op dat de overgrote meerderheid zoekt op reisbestemming. Ook zakelijke reizigers zoeken voornamelijk op reisbestemming, hoewel deze groep ook veelvuldig zoekt op de naam van de leverancier (de naam van het hotel, de luchtvaartmaatschappij, de autoverhuurorganisatie). Dit geldt overigens niet alleen voor Nederlandse Internetgebruikers: reisinformatie wordt door circa 64% van de Europese Internetgebruikers gevonden door te zoeken op reisbestemming.

Liesbeth Hop, CEO Pro Active International: 'Reisorganisaties dienen rekening te houden met het zoekgedrag van hun klanten wanneer ze hun diensten online willen aanbieden. Hun belangrijkste online concurrentie komt naar alle waarschijnlijkheid van de diverse toeristische sites, in tegenstelling tot de algemene verwachting dat andere reisorganisaties de belangrijkste concurrenten zijn! Dit zien we ook terug in de reis- en vakantiesites die de afgelopen 6 maanden bezocht zijn: ook hierin voeren websites van reisbestemmingen (dus websites met informatie over landen, regio's of steden) de boventoon! Het aangaan van samenwerkingsvormen met dergelijke websites lijkt daarom voor reisorganisaties een goede strategie.'

'Reizen en vakanties' begint op Internet een steeds belangrijkere categorie te worden, zeker wanneer we kijken naar online aankoop-, boekings- en bestelgedrag. In aantallen is deze categorie, wanneer we kijken naar de privé aankopen online, namelijk sterk in belang aan het toenemen. Qua totale aankoopwaarde vormt de categorie 'reizen en vakanties' dit jaar zelfs de grootste categorie (hierin is in het jaar 2000 350 miljoen gulden omgezet, terwijl dat vorig jaar nog maar 80 miljoen gulden was).

De Nederlandse Internetgebruiker ziet in het online boeken van vakanties en reizen een aantal voordelen. Als belangrijkste voordeel wordt genoemd dat men het moment waarop een reis wordt geboekt zelf kan kiezen, lekker vanuit het comfortabele eigen huis. Wellicht is dit één van de redenen waarom reeds 38% van de Nederlandse Internetgebruikers aangeeft in de toekomst zeer waarschijnlijk online reizen en vakanties te gaan boeken. Op Europees niveau is dit zelfs 53 procent.

Deze eerste resultaten van de 'Industry User Monitor(tm) E-Travel' zijn gebaseerd op een onderzoek onder een representatieve groep Internetgebruikers in acht verschillende Europese landen, uitgevoerd in september 2000.

Liesbeth Hop, CEO Pro Active International: 'Uit ons onderzoek komt duidelijk naar voren dat Europeanen vooral reisinformatie zoeken op websites van reisbestemmingen: 77% van de Europese Internetgebruikers zoekt op www.france.fr wanneer men informatie wil over een vakantie naar de Franse Rivièra, in plaats van de site van een touroperator of een reisbureau te bezoeken. Deze tendens zie je ook in Nederland, en dan voornamelijk bij Internetgebruikers met een leeftijd boven de 44 jaar: bijna 93% van deze groep Internetgebruikers bezoekt sites met informatie over reisbestemmingen.'

Additionele informatie:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Katja Claessens
International Marketing Director
Pro Active International

Tel.: 020 5040300
Email: (k.claessens@proactiveinternational.com)

www.proactiveinternational.com

De Industry User Monitor(tm) wordt door Pro Active International halfjaarlijks uitgevoerd in 8 Europese landen, voor de volgende branches: Finance, Retail, Internet Access, Entertainment, Mobile Internet Access, Advertising, Recruitment, Brand Building, Travel en Customer Loyalty.

De Industry User Monitor(tm) biedt op Europees en op nationaal niveau een volledig inzicht in het kennisniveau, de houdingen, het gedrag en de verwachtingen van online klanten ten opzichte van deze branches in het algemeen en ten opzichte van de belangrijkste spelers en de produkten en diensten binnen deze branches in het bijzonder.

Daarnaast biedt Pro Active International voor bovenvermelde branches rapporten aan die de leverancierskant van deze branches belichten: de Industry Analysis rapporten. Deze nauwkeurige analyses, die elke 3 maanden gepubliceerd worden, stellen de lezer in staat een succesvolle Internet-positionering en merkstrategie te ontwikkelen. De rapporten verschaffen alle informatie over de belangrijkste ontwikkelingen binnen Europa, de Verenigde Staten en Azië.

Pro Active International is de Europese marktleider op het gebied van trendanalyse en onderzoek via het Internet. Zij biedt haar klanten wereldwijd onderzoek, analyse en adviesdiensten aan, gericht op het verbeteren van (online) communicatie- en merkstrategieën. Als Customer Knowledge Company voert zij onderzoek en analyses uit naar profielen, gedrag en verwachtingen van specifieke doelgroepen.

De door Pro Active International in eigen huis ontwikkelde onderzoekstechnologie staat bekend als zeer geavanceerd en wordt ingezet door diverse toonaangevende Internet-bedrijven. Deze technologie wordt ook toegepast voor de Industry User Monitor(tm).

Pro Active International heeft kantoren in Amsterdam, Londen, Parijs, Madrid, Milaan, Zurich, Frankfurt, Stockholm, Warschau, Hong Kong en New York en levert haar diensten aan een selectie van meer dan 1.000 vooraanstaande klanten.

Einde