Schoonmakers Albert Heijn willen niet naar ISS

Datum nieuwsfeit: 20-12-2000

FNV BONDGENOTEN

Schoonmakers Albert Heijn willen niet naar ISS

FNV Bondgenoten gaat niet akkoord met de overgang van 48 schoonmakers van Albert Heijn en Ahold hoofdkantoren naar het schoonmaakbedrijf ISS. Albert Heijn wil de schoonmaakactiviteit, inclusief de werknemers, uit besteden aan ISS. De werknemers zijn bereid zich desnoods met acties tegen de overgang naar ISS te verzetten.

De werknemers gaan akkoord met detachering bij ISS, maar willen hun dienstverband met Albert Heijn handhaven. Willem Noordman: 'Albert Heijn probeert hier afscheid te nemen van hun goedkoopste werknemers, die het werk uitstekend doen. De mensen zijn bereid voor hun belang te knokken. Wij zullen er alles aan doen de wens van de werknemers, behoud van het dienstverband bij Albert Heijn, te realiseren.'

De overgang naar ISS betekent voor de werknemers een achteruitgang in arbeidsvoorwaarden. Willem Noordman: 'Albert Heijn is bereid een aantal verschillen in de voorwaarden te compenseren, maar op veel punten is dat praktisch gezien onmogelijk. ISS kent bijvoorbeeld geen regeling voor kinderopvang en geen premiespaarregeling. De werknemers voelen zich bovendien verbonden met Albert Heijn, iets dat het bedrijf ook altijd heeft bevorderd. Dat ze nu ineens worden weggestuurd, stuit op veel onbegrip en verontwaardiging. Behoud van het dienstverband bij Albert Heijn is de enige en dus beste oplossing.'

Ook de werkzekerheid is bij ISS slechter dan bij Albert Heijn. Het contract tussen ISS en AH is maar voor drie jaar. Daarna is Albert Heijn vrij in het kiezen van een ander schoonmaakbedrijf. 'Het is dus maar de vraag wat er na afloop van het contract gebeurt met de garanties die nu worden gegeven', aldus bestuurder Willem Noordman.

Het uitbesteden van de schoonmaakdienst maakt deel uit van het beleid van Albert Heijn om allerlei ondersteunende activiteiten uit te besteden. Er lopen voor diverse diensten nog onderzoeken, terwijl voor het personeelsrestaurant al is aangekondigd dat het wordt uitbesteed aan Van Hecke. De details hiervan worden pas in januari 2001 bekendgemaakt. De verwachting is, dat ook de werknemers van het personeelsrestaurant behoud van hun arbeidscontract met Albert Heijn zullen eisen.

Voor nadere informatie:
Willem Noordman, bestuurder facilitaire dienstverlening: 020-5856235 of 06-22518746

20 dec 00 14:52