Bedrijven verwachten groei aantal websites

Bron: Centraal Bureau voor de Statistiek
CBS

Bedrijven verwachten groei aantal websites

Eind volgend jaar zal bijna 6 van de 10 bedrijven die toegang hebben tot een elektronisch netwerk zoals internet, over een eigen website beschikken voor het presenteren van informatie over hun eigen bedrijf. Eind 1999 was dit 4 van de 10. Dit blijkt uit onderzoek van het CBS naar de verwachting van de ondernemers. Bedrijven gebruiken elektronische netwerken vooral om te 'websurfen', te e-mailen en voor het uitvoeren van financiële transacties. De helft van de bedrijven die toegang hebben tot elektronische netwerken, zijn ook op deze netwerken actief als aanbieder van goederen en diensten.

Kleinere bedrijven lopen in
In 1995 had 6% van de kleine bedrijven toegang tot internet. Drie jaar later was het aandeel volgens het CBS gegroeid tot bijna 20%. Eind 2001 verwacht bijna 60% van de kleine bedrijven op internet te zijn aangesloten. Van de grotere bedrijven had in 1995 de helft toegang tot internet en in 1998 al meer dan driekwart. Met naar verwachting een internetaansluiting bij meer dan 90% van de grotere bedrijven lijkt in 2001 een verzadigingspunt te worden bereikt.

Algemeen gebruik domineert
Het gebruik van internet en andere elektronische netwerken bestaat vooral uit 'websurfen', e-mailen en het plegen van financiële transacties zoals telebankieren. Van deze faciliteiten maakt 7 van de 10 bedrijven gebruik, aldus het CBS. Van het meer specifieke gebruik scoort het middels een website presenteren van het eigen bedrijf, het hoogst. Bijna 40% van de bedrijven doet dit. Ongeveer 15% van de bedrijven maakt gebruik van elektronische netwerken voor het werven van personeel. Een op de vijf bedrijven gebruikt elektronische netwerken om informatie uit te wisselen met overheidsinstellingen zoals de belastingdienst. Er zijn net iets meer bedrijven die elektronische netwerken gebruiken om goederen en diensten te kopen (30%) dan te verkopen (27%). De helft van de bedrijven waarbij elektronisch besteld kan worden, biedt ook de mogelijkheid tot elektronisch betalen.

Helft van de bedrijven treedt op als aanbieder
Van de bedrijven die toegang hebben tot internet of andere elektronische netwerken treedt de helft actief op als elektronische aanbieder van goederen en diensten. Deze bedrijven hebben zelf faciliteiten gecreëerd zoals een eigen website, de mogelijkheid om goederen en diensten te bestellen, elektronisch te betalen of het aanbieden van klantondersteuning. De andere helft van de bedrijven treedt uitsluitend op als passieve gebruiker van elektronische netwerken. Ze maken gebruik van de faciliteiten die door anderen zijn gecreëerd, maar hebben zelf geen voorzieningen hoeven treffen anders dan het zich toegang verschaffen tot bijvoorbeeld internet. Grotere bedrijven treden vaker actief op als elektronische aanbieder van goederen en diensten dan kleinere bedrijven.

Technische toelichting
De gegevens zijn afkomstig uit de jaarlijkse Automatiseringsenquête van het CBS. Het betreft hier een steekproefonderzoek van circa 6 200 bedrijven met 5 of meer werknemers. Naast de hier gepresenteerde uitkomsten over (het gebruik van) elektronische netwerken w.o. internet, worden in de Automatiseringsenquête gegevens verzameld over het aantal computers, automatiseringskosten en -personeel.

Noot voor redacties