Neushoorn geboren in Safari Beekse Bergen

Persbericht d.d. 20 december
NEUSHOORN GEBOREN
in Safari Beekse Bergen

Afgelopen weekend werd zij geboren, breedlipneushoorn nummer 18 in Safari Beekse Bergen. Zij is geboren op zondag 17 december en weegt ongeveer 60 kilo. De Belgische vader Balthazar en de Nederlandse moeder Nellie zijn de trotse ouders van het jonge dier.

De geboorte is om diverse redenen een unieke gebeurtenis. Allereerst is de jonge neushoorn de achttiende geboorte in Safari Beekse Bergen. Op het vaste land van Europa blijft het park nu ook recordhouder m.b.t. het aantal geboorten van deze neushoornsoort. Bovendien is iedere geboorte van een breedlipneushoorn in gevangenschap uniek. Van deze, met uitsterven bedreigde, diersoort leven er in de Europese dierentuinen nog slechts een kleine 200 exemplaren.

De jonge neushoorn is het 10e kalf van moeder Nellie en het 2e kalf van vader Balthazar. In het kader van de geboorte zullen alle bezoekers de komende dagen getrakteerd worden op beschuit met muisjes. De jonge neushoorn en haar moeder zullen de eerste dagen nog in de stal verblijven. Bezoekers kunnen hen daar wel bewonderen via het speciale bezoekersgedeelte van de neushoornstal.

In het weekend van 6 en 7 januari 2001 organiseert Safari Beekse Bergen speciaal voor de jonge neushoorn een neushoornweekend. Tijdens dit weekend zijn er tal van leuke activiteiten. Allereerst is er natuurlijk voor iedereen beschuit met muisjes. Ten tweede zal er bij de neushoornstal een locatie worden ingericht waar men diapresentaties over de neushoorns kan bijwonen. Bezoekers kunnen aan de verzorgers ook allerlei vragen stellen. Speciaal voor de kinderen is er een neushoornspeurtocht met allerlei leerzame opdrachten.

De naam van de nieuwe neushoorn zal door iemand uit Nederland moeten worden verzonnen. Alle suggesties zijn schriftelijk welkom op het volgende adres: Safari Beekse Bergen, Postbus 42, 5080 AA in Hilvarenbeek. Ook kan er tijdens het neushoornweekend een naam worden verzonnen. Uit de leukste inzendingen zal de nieuwe naam gekozen worden. De bedenker van de naam mag 'op kraamvisite' komen.

Ook tijdens de kerstdagen is de jonge neushoorn in de stal te bewonderen. Omdat het jong alleen nog maar melk drinkt, is er voor haar dit jaar geen speciaal kerstdiner. Voor de olifanten en de mantelbavianen daarentegen wel. Zij genieten op Tweede Kerstdag van een heerlijk kerstmaal.

In december en januari is Safari Beekse Bergen geopend van 10.00-16.00 uur. Het wintertarief bedraagt f 16,50. Kinderen tot 3 jaar hebben gratis entree. Voor meer informatie 0900-2335732.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dhr. Verberkmoes, Safari Beekse Bergen, telefoonnummer 013-5360035 Op aanvraag is een digitale foto beschikbaar van moeder Nellie met haar dochter