Nutreco tekent intentieverklaring met Agrovic in Spanje

Bron: Nutreco NV
Nutreco NV

Boxmeer, 21 december 2000
NUTRECO TEKENT INTENTIEVERKLARING MET TOONAANGEVENDE GEÏNTEGREERDE PLUIMVEEONDERNEMING AGROVIC IN SPANJE
Grootste overname voor Nutreco in Business Stream Nutreco Agriculture

Nutreco Holding N.V. en Agrovic hebben een intentieverklaring getekend voor de overname door Nutreco van Agrovic, een toonaangevende geïntegreerde pluimveeonderneming in Spanje, met eigen productie van mengvoer en premixen. De definitieve overeenkomst tussen Nutreco en Agrovic zal naar verwachting in het tweede kwartaal van 2001 worden getekend. De transactie zal ter goedkeuring worden voorgelegd aan de mededingingsautoriteiten in Spanje.

Vorige week maakte Nutreco tevens bekend een intentieverklaring te hebben getekend voor de overname van Ham Holding B.V., een topspeler op het gebied van pluimveeslachterijen en de verwerking tot pluimveeproducten met toegevoegde waarde in de Benelux.

De overname van Agrovic zal van Nutreco de grootste leverancier van kwaliteitsproducten voor de Spaanse detailhandel maken op het gebied van pluimveeproducten met toegevoegde waarde. Spanje is de tweede thuismarkt voor Nutreco Agriculture, naast de Benelux. De overname zal de marktpositie versterken van Sada, Nutrecos Spaanse pluimveeactiviteit, van Nanta, Nutrecos Spaanse mengvoeractiviteit, en van Trouw Nutrition España, Nutrecos Spaanse premixonderneming. De activiteiten van Agrovic en Nutreco in Spanje zullen volledig worden geïntegreerd na de acquisitie.

De Spaanse economie kent een sterke ontwikkeling met een gemiddelde groei van ongeveer 3,5%. Daarnaast is de positie van de agricultuur sector positief dankzij het klimaat en de economische omstandigheden, aldus José Maria Moreno, Managing Director van Nutrecos Business Group Agri Iberica. Voor ons is dit een belangrijke strategische overname die past binnen Nutrecos strategie om te investeren in de pluimveekolom, aangestuurd vanuit de consumentenvraag. Agrovic kan profiteren van onze sterke posities op andere markten, onze kolombenadering en het integrale kwaliteitsgarantie- en voedselveiligheidsconcept van Nutreco (van feed to food).

Agrovic
Agrovic is een belangrijke speler op het gebied van pluimveeslachterijen, de verwerking tot pluimveeproducten met toegevoegde waarde, en de productie van mengvoer en premixen. Met 12 vestigingen verspreid over geheel Spanje behaalde Agrovic in 1999 een omzet van EUR 275 miljoen. Agrovic heeft ongeveer 1.300 werknemers.

Nutreco in Spanje
Nutreco in Spanje heeft in totaal 25 vestigingen verspreid over alle belangrijke regios. In het totaal heeft Nutreco in Spanje 2.000 mensen in dienst en een jaarlijkse omzet van EUR 550 miljoen.

Nutreco Holding N.V.
Nutreco Holding N.V. is een internationale onderneming, genoteerd aan het officiële segment van Euronext in Amsterdam, met toonaangevende posities in de markten van hoogwaardige voeding voor vee en vis en van viskweek. De grootste activiteiten van de groep bestaan uit de productie van mengvoer voor varkens, pluimvee, rundvee en voer voor zalm en forel en het kweken, verwerken en vermarkten van hoogkwalitatieve zalmproducten. Andere activiteiten van Nutreco zijn de productie van premixen en speciaalvoer, de verwerking van pluimvee en varkens en de fokkerij van varkens- en pluimveerassen. Deze activiteiten zijn onderverdeeld in Nutreco Aquaculture en Nutreco Agriculture. Binnen vijf Business Groups opereren zestien Business Units, met 80 productie- en verwerkingsfabrieken in 18 landen met in totaal 10.500 medewerkers. Sinds haar beursnotering in juni 1997 heeft Nutreco acquisities afgerond in Nederland, Spanje, Duitsland, Canada, Polen, Chili, Portugal, Frankrijk, Schotland, België en Noorwegen. In 1999 bedroeg de omzet van Nutreco EUR 2.601 miljoen.

* * * * *

Voor meer persinformatie: