Vragen SP over opslag vuurwerk in zeecontainers

Datum nieuwsfeit: 21-12-2000

PERSBERICHT SP Tweede Kamerfractie

Den Haag, 21 december 2000.

SP: snel duidelijkheid over opslag vuurwerk in zeecontainers

SP Tweede Kamer-lid Remi Poppe wil dat minister Pronk (VROM) snel opheldering geeft over de opslag van vuurwerk in zeecontainers. Aanleiding voor zijn schriftelijke vragen aan de minister is de uitspraak van de Raad van State in een beroep van het Utrechtse bedrijf Intratuin (tuincentrum Koningsdal) tegen het wijzigen van de vergunningvoorwaarden voor vuurwerkopslag door de gemeente Utrecht. Het gemeentebestuur had hiertoe besloten na een brief van Pronk d.d. 8 november, waarin hij de gemeenten adviseerde om opslag in zeecontainers niet langer toe te staan. De Raad van State heeft nu bepaald dat Intratuin ook tijdens de komende jaarwisseling vuurwerk in een zeecontainer mag opslaan. Het bedrijf had overigens zelf al besloten om het aantal zeecontainers terug te brengen van drie naar een.

Vragen SP:

1. Heeft u kennis genomen van het bericht "Opslaglimiet van vuurwerk opgeheven" en kloppen de vermelde feiten?

2. Hebben gemeenten binnen de huidige regelgeving de mogelijkheid om de opslag van vuurwerk in zeecontainers te verbieden? Zo ja: hoe rijmt u dit met de uitspraak van de Raad van State inzake het beroep van het bedrijf Intratuin tegen de intrekking van een vergunning voor de opslag in zeecontainers door de gemeente Utrecht? Zo nee: waarom adviseerde u dan op 8 november jl. de Nederlandse gemeenten om opslag in zeecontainers te verbieden, terwijl hiervoor geen adequaat instrumentarium beschikbaar is?

3. Is de uitspraak van de Raad van State voor u aanleiding om de lopende acties voor aanscherping van de vuurwerkwetgeving bij te stellen?

4. Op welke termijn verwacht u het aangekondigde wetsvoorstel aan de Kamer aan te bieden?
Utrechts Nieuwsblad, 20 december 2000.

Inlichtingen:

Remi Poppe, tel. (06) 53359394