WeerOnline.nl: Kans op witte Kerst stijgt

Datum nieuwsfeit: 21-12-2000

DLV METEO BV

WeerOnline.nl: Kans op witte Kerst stijgt!

WeerOnline.nl: Kans op witte Kerst stijgt

Weerburo WeerOnline.nl acht de kans op een witte Kerst groot. Zaterdag gaat het er om spannen. De laatste weerkaarten geven aan dat het in de nacht van zaterdag op zondag en zondagmorgen kan gaan sneeuwen.

Op de website www.weeronline.nl kunt u dagelijks volgen hoe de sneeuwkansen rond de Kerstdagen zich ontwikkelen.

Tot en met zaterdag bepaalt een hogedrukgebied het weer bij ons, maar na zaterdag wordt het spannend. Vanuit het noorden komt er een kouaanval op gang; tegelijkertijd begint warme lucht vanuit het zuiden aan een opmars. Wij komen in een niemandsland te liggen tussen deze twee luchtsoorten in.

De laatste weerkaarten van donderdag 21 december laten zien dat de overgang tussen koude en warme lucht ergens over Nederland komt te liggen. Langs deze overgangszone wordt neerslag verwacht in de nacht van zaterdag op zondag en zondagmorgen. De neerslag valt waarschijnlijk in het noorden van het land. De neerslag kan in alle winterse vorm vallen: regen, ijzel natte en ook droge sneeuw.

De kans op een witte Kerst is het grootst in een periode met winters kwakkelweer. Als het dik winter is valt er meestal weinig sneeuw, als het zacht winterweer is valt er sowieso geen sneeuw. Juist nu lijkt het zo'n kwakkelperiode te worden rond de Kerstdagen

De kans op sneeuw tijdens de Kerstdagen is in Nederland in het algemeen klein. Een echte witte Kerst met op beide dagen een sneeuwtapijt is in de vorige eeuw 7 keer voorgekomen. De laatste keer was in 1981. Sneeuw op één van de Kerstdagen, of natte sneeuw, komt vaker voor, volgens het KNMI gemiddeld 1 keer per 4 jaar. De laatste keer was 1995.

Noot voor redacties