Tendentieuze berichtgeving in Trouw

Datum nieuwsfeit: 21-12-2000

NED. VER. HOOFDPIJNPATIENTEN

Tendentieuze berichtgeving in Trouw

Dit en andere berichten in HOOFDZAKEN, het tijdschrift van de Nederlandse Vereniging van Hoofdpijnpatiënten. Nummer 5/2000 is zojuist verschenen. Daarin o.a.:

In het dagblad Trouw stond op 15 november een artikel over de smeermidde-len die medische firma.s gebruiken in het contact tussen hen en de voor-schrijvende artsen. De Nederlandse Vereniging van Hoofdpijnpatiënten reageert op dat artikel, omdat erin wordt gesuggereerd dat een migraine-aanval bestreden kan worden met pijnstillers als Ibuprofen en paracetamol ten bedrage van enkele kwartjes per aanval. Citaat: .Zowel van Imigran als van Maxalt bedraagt de gemiddelde prijs voor één dosering zo.n 15 gulden. Overigens kosten - niet veel minder effectieve- pijnstillers als Ibuprofen en paracetamol slechts een paar kwartjes per migraine-aanval.. Het bestuur: Dit is een grove onderschatting van de chronische aan-doening .migraine., waaraan helaas vele tienduizenden mensen lijden. Een dergelijke opmerking ligt in dezelfde sfeer als: .we hebben allemaal wel eens hoofdpijn, neem maar een paracetamolletje.. Een opmerking die migrainelijders helaas veel te vaak te horen krijgen. Zelfs in medische kringen, met name als het gaat om ziekteverzuim, wordt een dergelijke opmerking nog vaak gebezigd en die bezorgt betrokkenen onnodig veel leed. Steeds weer worden we als patiëntenvereniging geconfronteerd met mis-kenning en grove onderschatting van de verschrikking die .migraine. heet.

Migraine of spierspanningshoofdpijn?

Soms weten hoofdpijnpatiënten niet wat ze hebben: migraine of spannings-hoofdpijn, terwijl de diagnose voor het bepalen van het juiste medicijn zo belangrijk is. In .Kettingreacties bij diverse soorten hoofdpijn. legt neuroloog Egilius Spierings de verschillen uit.

Onderzoek naar clusterhoofdpijn

Sinds een paar jaar loopt er bij het Leids Universitair Medisch Centrum onder leiding van mevrouw Jorien van Vliet een landelijk onderzoek naar clusterhoofdpijn. De gegevens van bijna 1600 clusterhoofdpijnpatiënten zijn gedurende meer dan een jaar .verzameld.. Hieruit bleek o.a. dat clusterhoofdpijn vaker bij vrouwen voorkomt dan altijd werd gedacht. Naast deze vragenlijsten is begonnen met het in kaart brengen van families met clusterhoofdpijn voor onderzoek naar de erfelijkheid. Met de resultaten kunnen we hopelijk een stapje dichter bij de oorzaak van clusterhoofdpijn komen.

Ervaring met acupunctuur

De aanleiding voor Jan Rhebergen om eens acupunctuur te proberen was het feit dat zijn neuroloog hem gebruik van pijnstillers verbood. Ook cafeïne was taboe. Ondertussen kreeg hij wel fikse migraine/hoofdpijn. Omdat hij niets mocht gebruiken heeft hij zich toch maar eens aan acupunctuur gewaagd. Een aantal keren heeft hij kunnen constateren dat de acupunctuur-behandeling een direct effect had. Rhebergen: .Het is niet voor iedereen geschikt en er zijn ook geen garanties. Maar ja, de westerse geneeskunde heeft me de afgelopen 20 jaar ook niet echt geholpen..

Kwaliteit van leven kun je meten

Naast de lichamelijke klachten die een ziekte met zich meebrengt, is er in de afgelopen 20 jaar in toenemende mate (medisch) onderzoek verricht naar de invloed van een ziekte op het dagelijks leven en functioneren van een patiënt. Sinds kort is onder leiding van Prof. Dr. J. Passchier een Nederlandse vertaling van de oorspronkelijk Engelse vragenlijst. Passchier: .Wij hebben nu de beschikking over een vragenlijst die op een betrouwbare manier de kwaliteit van leven van de migrainepatiënt kan meten. Hierdoor kan in toekomstig onderzoek naar de werking van een nieuwe behandeling, niet alleen worden nagegaan of deze invloed heeft op de migraine, maar ook of deze een gunstig effect heeft op het leven van de patiënt..

Medicijnen tijdens de zwangerschap

Tijdens de zwangerschap treden op fysiek, biochemisch en psychisch ter-rein heel veel veranderingen op. Als de aanstaande moeder tijdens haar zwangerschap geplaagd wordt door hoofdpijn of migraine en niet-medica-menteuze behandelingen hebben geen enkel effect, welke medicijnen kan zij dan wel nemen? Een overzicht.

Partner van de patiënt

In Hoofdzaken 3/2000 en 4/2000 deed Kees van der Wees verslag van het gevecht dat hij samen met zijn vrouw Ria voerde tegen haar chronische ziekte. Twintig jaar geleden kreeg zij plotseling aangezichtspijn. Deel 1 handelde vooral over de medische lijdensweg. In deel 2 beschreef hij de omgang met de buitenwereld, met de werkomgeving en met de artsen. In dit derde en laatste deel van de .memoires. van Kees van der Wees gaat hij in op hun kennismaking met zorgverzekeraars, tuchtcolleges, raden van beroep en rechtbanken. De lijdensweg was geplaveid met verdriet en afgezet met paaltjes die wetsartikelen werden genoemd.

De (aangezichts)pijn de baas

Tijdens de jaarlijkse ledenvergadering van de Werkgroep Aangezichtspijn hield Dr. Frits Winter, als psycholoog verbonden aan het revalidatie-centrum .Het Roessingh. te Enschede en auteur van het boek .De pijn de baas., een lezing over pijnpsychologie in het algemeen en het omgaan met aangezichtspijn in het bijzonder. Een van de punten is dat de manier waarop je denkt invloed heeft op de pijn. Teveel aandacht aan de pijn, piekeren over de pijn, denken over angst, onmacht of depressiviteit kunnen de pijn versterken. Je kunt je pijngevoelens onder controle krijgen door je gedachten steeds door de feiten te laten .corrigeren..

Sint-janskruid niet altijd onschuldig

Regelmatig wordt ervoor gewaarschuwd: niet alle natuurlijke middelen tegen ziekten en ongemakken zijn ongevaarlijk. Een van de kruiden waar-voor zelfs het ministerie van Volksgezondheid in de pen klom om een waarschuwend woord te laten horen is het sint-janskruid. Het kruid is een van de samenstellende delen van Miginal, een plantaardige pijnstiller tegen hoofdpijn en migraine.

Verder in dit nummer o.a.:

Lezers vragen (en deskundigen antwoorden), waarin onder meer:
1. Hoe staat het met de vorderingen van Imigran als zetpil?
2. Wat is nu precies constitutionele hoofdpijn?
3. Waarom wordt het gebruik van de Imigran tabletten ontraden voor patiënten ouder dan 65 jaar?

4. Is er aan voedselintolerantie iets te doen?
5. Cafergot of Imigran kunnen ook weer hoofdpijn veroorzaken. Wat kan ik wel als pijnstiller gebruiken?

6. Wat zijn precies neurotransmitters?

Voor informatie over Hoofdzaken kunt u terecht bij het Bureau van de Nederlandse Vereniging van Hoofdpijnpatiënten: Postbus 65, 6660 AB Elst, tel: 0481-352658, fax: 0481-352264. e-mail: (hoofdpijnpatienten@planet.nl).

N.B. Het kantoor van de vereniging is gesloten van 22 december 2000 t/m
2 januari 2001.