Werkgroep AD HOC 'Groeninge 2002' Vlaanderen

Datum nieuwsfeit: 21-12-2000

Onderwerp: Werkgroep ad hoc "Groeninge 2002"
Auteur: D.R. van Sichem de Combe
E-mail: (casa.de.flandes@pandora.be)
Bedrijf: vzw Casa de Flandes asfl
Adres: C/ Tieltsetraat 24
Plaats: B-8531 Hulste (Stad Harelbeke)
Tel.: 056-325.361
Fax: 056-325.362

HULSTE/HARELBEKE - De vzw Casa de Flandes (CDF) uit Kortrijk en het Comité Vlaanderen-Espana (CVE 2002) met als thuisbasis Hulste,hebben op de algemene jaarvergadering van de cultuurraad Kortrijk op 12 december jl., als enige een vraag gesteld. Zij bepleitten de raad om de handen in mekaar te slaan om een coherent, complexloos groots gebeuren in te richten in het jaar dat de Guldensporenslazg van 11 juli 1302 zevenhonderd jaar wordt: in 2002. Daartoe hebben zij een ontwerp-draaiboek klaar liggen dat oproept om een Werkgroep ad hoc "Groeninge 2002" op te richten.

Na de vergadering werd de CDF door diverse verenigingen gevraagd naar die ontwerptekst. Dat draaiboek staat nu op internet. Ook het Guldensporencomiti verzocht reeds om een vrijblijvend gesprek dat eergisteren plaats greep in het oude gemeentehuis van Marke. Bovendien steunt het bestuur van Werkgroep 2 van Kortrijk , waar de CDF lid van is, volkomen het initiatief.

*** Totaalfestijn gans het jaar door ***

Kort geschetst komt het draaiboek hierop neer: een totaalfestijn gans het jaar door waarbij er in elke maand wat te schnabbelen valt op de terreinen van: multimedia, bib, musea, scholen, muziek, theater. De apoteose zou in de vakantiemaanden vallen met elk weekeinde een middeleeuwse markt, de evocatie van de veldslag geheel of in taferelen), de diepe en ludieke inbreng van de horeca. Kortom cultureel naast volks, speels naast historisch verantwoord. Kritisch maar niet antifrancofoon.

Uiteraard bestaan er al ernstige, goede en voorbereide initiatieven. Maar de vzw CDF heeft er geen weet van, alhoewel lid van decultuurraad. Zo weet ook het Guldensporencomité niet eens wat men vanuit de groep rond de Gentse Keizer Karelfeesten aan het prepareren is voor Kortrijk, ... M.a.w. informatiearmoede troef en dat betreurt de vzw CDF. Zij heeft nog zeer goed de herinnering aan de grootse Guido Gezelleviering in Kortrijk waaraan zo velen gingen deelnemen. Het werd uiteindelijk een flop, waarbij de bib de eer redde. Iedereen rekende op iedereen en er was geen neutraal overkoepelend comiti.

*** Eendracht maakt macht ***

Deze versnippering kan voor onleuke verrassingen zorgen. Daarom stellen de CDF en het CVE 2002 onomwonden voor om die Wergroep ad hoc "Groeninge 2002" te laten voorzitten door de burgemeester van Kortrijk (met in de rand inbreng van de steden Harelbeke en Brugge) met als peter en meter, de gouverneur van de provincie in de minister van cultuur.

CDF in CVE 2002 stellen ook voor om het geheel internationaal uit te breken: waarom geen Europees manna aangesproken, waardoor enkele andere landen erbij betrokken worden. De Guldensporenslag is historisch iets uniek: een boerenleger van een zoodje ongeregeld, wat ridders, ambachten, gilden, gepeupel dat het opnam tegen een staand, nobel en regulier ridderleger. In gelijk welk ander land zou deze veldslag toty de hemel in bejubeld worden. Gelukkig is zo'n vorm van chauvinisme ons volkomen vreemd. Maar toch. Enige eigenwaarde mag en moet kunnen.

Bovendien komt er in 2002 nog het volgende bij: de invoering van de Euro in zowat 10 jaar redelijke Vlaamse autonomie. Een leuk triootje om een cultureel spetterfeest te otrganiseren.

Het ontwerpdraaiboek werd reeds overhandigd aan de Burgemeesdters van Kortrijk (oud en nieuw), de gouverneur, de minister.

Wie deze kans tot gezond vieren laat liggen weet niet wat cultuur voor en van het volk betekent en zal daarom ook geen respect verwerven.

De Raad van Bestuur CDF