Kleine bedrijven actief op internet presteren beter

Datum nieuwsfeit: 21-12-2000
Bron: EIM

EIM
Italiëlaan 33
2701 AA Zoetermeer
E-mail (info@eim.nl)

Kleine bedrijven die actief zijn op internet presteren beter

MKB-ondernemingen die beschikken over een eigen website op internet presteren beter dan collega's zonder. Dit geldt vooral bij de wat grotere MKB-ondernemingen, met 50 tot 100 werknemers. Daar is het verschil tussen `internetters' en anderen verreweg het grootst, met name wat de winstontwikkeling betreft. Dit komt naar voren uit onderzoek waarbij de ontwikkeling van omzet, winst, werkgelegenheid en investeringen bij beide is vergeleken. De gegevens komen van 1.600 bedrijven uit EIM's MKB-Beleidspanel.
Kort bericht: Kleine bedrijven die actief zijn op internet presteren beter

Een positieve relatie tussen activiteit op internet en prestatie blijkt overigens ook bij kleinere bedrijven te bestaan. Een meer innovatieve instelling van ondernemers is er waarschijnlijk de belangrijkste verklaring voor. Die instelling leidt enerzijds eerder naar de elektronische snelweg, en anderzijds ook naar betere prestaties. Actief zijn op internet is dus op zich niet de oorzaak van de betere prestaties.

Uit het onderzoek blijkt ook dat internetactiviteiten méér lonen in bedrijfstakken die hiermee wat achterlopen dan in de bedrijfstakken die vooroplopen. Bij laatstgenoemden blijft de winstontwikkeling van internetgebruikers zelfs wat achter bij die van de niet-gebruikers. Een mogelijke verklaring is dat men in voorhoedesectoren eerder investeert in internet om geen achterstand op te lopen. Ook vergroot de omgevingsdruk in deze bedrijfstakken de kans op te veel haast, waardoor bijvoorbeeld een goede kosten/batenanalyse achterwege blijft en de kosten voor aanpassing van de eigen organisatie worden onderschat.

Tot slot levert het onderzoek de enigszins verrassende uitkomst op dat MKB-ondernemingen met inkomsten uit e-commerce het zeker niet minder goed doen dan bedrijven zònder zulke inkomsten, en wat betreft de ontwikkeling van omzet en werkgelegenheid zelfs iets beter.

De volledige rapportage met de uitkomsten van dit onderzoek kan worden geraadpleegd op
www.eim.nl