Werknemer krijgt loonsverhoging en zeggenschap werktijden

Datum nieuwsfeit: 21-12-2000

FNV BONDGENOTEN

Werknemer krijgt loonsverhoging en zeggenschap over werktijden

Woensdag 20 december hebben de vakbonden en werkgevers in de groothandel in aardappelen, groente en fruit een akkoord afgesloten voor een CAO van 1,5 jaar voor de 15.000 werknemers. Het akkoord voorziet in een structurele loonsverhoging van 4% in 2001: per 1 januari 2001, 1 juli 2001 en 1 januari 2002 worden de lonen telkens met 2 procent verhoogd. Onderhandelaar Henny Scholten van FNV Bondgenoten is blij met het behaalde resultaat: 'In dit principe-akkoord wordt, naast een goede loonsverhoging, voor het eerst de zeggenschap van de werknemers over werktijden vastgelegd. Dat is voor deze sector een unieke regeling.'

In de nieuwe CAO is vastgelegd dat werknemers bij een wijziging in de werktijden verplicht zijn instemming van de ondernemingsraad te krijgen. Als een bedrijf geen ondernemingsraad heeft moet ten minste 75% van de werknemers het met de wijziging van de werktijden eens zijn.

Verder hebben de bonden en werkgevers afspraken gemaakt over kinderopvang en zorgverlofdagen. Henny Scholten: 'Het is voor het eerst dat zaken als kinderopvang en zorgverlof besproken worden. De afspraken die in de nieuwe CAO zijn vastgelegd, zijn een stap in de goede richting.'

Voor meer informatie:
Henny Scholten, onderhandelaar FNV Bondgenoten: 06 51 406 462