Bouwfonds start intranet voor hypotheekbemiddelaars

Datum nieuwsfeit: 22-12-2000

Bouwfonds start intranet voor hypotheekbemiddelaars

Maarssen, 22 december 2000 - Bouwfonds Hypotheken introduceert een intranet portal voor hypotheekbemiddelaars. Bouwfonds Business Support (BBS) biedt de intermediairs daarmee 'on-line' faciliteiten voor de dagelijkse hypotheekpraktijk. Ondermeer door berekeningen op basis van actuele informatie kunnen zij de kwaliteit van hun dienstverlening nu aanzienlijk verbeteren. Daar is de consument uiteindelijk mee gebaat. Zodra een hypotheekaanvraag wordt gedaan, is binnen twee minuten bekend welke kans van slagen die heeft. De officiële beoordeling van een hypotheek-aanvraag -bij acceptatie direct gevolgd door een offerte- kost nog slechts één uur.

BBS is door Bouwfonds Hypotheken ontwikkeld in samenwerking met Informatie Management Nederland (IMN) en SyConOS, beide Certified Enterprise Portal System Integrator Partner van Sybase. Intersoftware uit Amsterdam heeft de adviesberekeningen geleverd.

De voordelen
De voordelen van BBS liggen voor de intermediair in de actualiteit, snelheid en kwaliteit van de beschikbare gegevens. Hij is met BBS verzekerd van directe toegang tot Bouwfonds Hypotheken gedurende 24 uur per dag. Voor Bouwfonds Hypotheken liggen de voordelen bovendien in een hogere scoringskans van offerte-aanvragen, een grotere klanttevredenheid, een afname van het telefoonverkeer met intermediairs, minder 'papier' en minder data-entry rond offerte-aanvragen.

Advies, aanvraag en acceptatie
Bouwfonds Hypotheken verstrekt zijn intermediairs ook diskettes met software die behulpzaam is bij het verstrekken van adviezen. Upgrades van deze adviestools zijn binnenkort ook op BBS beschikbaar. Er is dan geen kans meer dat wordt geadviseerd op basis van verouderde versies, Bovendien komt de noodzaak van regelmatige distributie van diskettes te vervallen.

De gegevens die voor de berekeningen worden gebruikt, hoeven slechts éénmaal door de intermediair te worden ingevoerd. Als een keuze wordt gemaakt, worden de ingevoerde gegevens via BBS naar Bouwfonds Hypotheken verzonden voor toetsing en -bij acceptatie- het produceren van een elektronische, ondertekende offerte.

Managementinformatie
De intermediair kan de status van al zijn bij Bouwfonds Hypotheken lopende aanvragen inzien, inclusief de status van de bijbehorende documenten zoals salarisstroken en taxatierapporten. Iedere intermediair krijgt daarbij uiteraard uitsluitend de eigen dossiers ter inzage, waarbij een
ketenhoofdkantoor desgewenst wel de beschikking kan krijgen over de dossiers van de ketenkantoren. Intermediaire ketens kunnen via BBS ook de beschikking krijgen over managementinformatie met betrekking tot de productie van de aangesloten kantoren.

Creditscore
Hoewel de beoordeling van een hypotheekaanvraag maximaal slechts één uur vergt, zal de intermediair zijn cliënt graag laten weten of een bepaalde aanvraag kans van slagen heeft. Daartoe analyseert BBS een beperkt aantal gegevens van het invoerscherm van de offerte, en levert binnen twee minuten een 'creditscore'. Het is daarmee duidelijk of de aanvraag zinvol kan worden doorgezet, of dat naar een andere financieringsmethode gekeken zal moeten worden. Bouwfonds Hypotheken verwacht dat deze functie het scoringspercentage van offerte-aanvragen aanzienlijk verhoogt.

Servicedesk
BBS wordt ondersteund door een telefonische servicedesk. Voor technische hulp, maar ook voor specifieke vragen op het gebied van hypotheken die niet met de informatie op de extranetsite kunnen worden beantwoord.

Naast de genoemde faciliteiten biedt BBS intermediairs veel actuele informatie en de mogelijkheid om brochures en formulieren te bestellen.

De toekomst
BBS is in de praktijk getest met een beperkt aantal pilots. Deze fase wordt nu vervolgd door een regionaal georganiseerde introductie bij de intermediairs.
BBS is voorbereid op toekomstige ontwikkelingen in de vorm van diensten zoals introducties van nieuwe producten, ondersteuning van de intermediar met marketinginformatie en mogelijkheden voor het aanbieden van gerichte mailings. In de verdere toekomst kunnen ook componenten worden geleverd waarmee intermediairs hun eigen internetsite kunnen samenstellen. Ook kan BBS
gekoppeld worden aan de sites van andere partijen op de hypotheekmarkt en op die
manier uitgroeien tot een portal.

Bouwfonds Hypotheken
Bouwfonds Hypotheken is onderdeel van Bouwfonds, een onderneming van ABN Amro en één van de grootste partijen op het gebied van ontwikkeling, financiering en management van vastgoed in Nederland. Bouwfonds Hypotheken heeft een aandeel van circa 5% in de markt voor woning-hypotheken en is daarmee -na de grote banken- de grootste marktpartij op dit gebied. Op dit moment beheert Bouwfonds Hypotheken een hypotheekportefeuille met een omvang van meer dan 28 miljard voor ruim 150.000 klanten.

Sybase
Sybase ontwikkelt hoogwaardige software-oplossingen die gebruikers op ieder moment en overal ter wereld toegang geven tot alle relevante bedrijfsinformatie. E-Business speelt in de oplossingen een essentiële rol. Met het toonaangevende Sybase Enterprise Portal, de oplossingen voor mobiele en draadloze toepasssingen en de oplossingen voor verschillende verticale markten, behoort Sybase tot de grootste onafhankelijke softwarebedrijven ter wereld. Meer informatie over Sybase is te vinden op www.sybase.nl.

Voor meer informatie:
Sybase Nederland B.V., Jeannette Bakker, marketing manager, telefoon: 0346 558409
of Presscom PR & Marketing B.V., telefoon 030-6051415, e-mail: (L.T.vrugt@inter.NL.net)

Meer informatie over Sybase is ook te vinden op het Web: www.sybase.nl of www.sybase.com