Serieus aan de slag met milieu-emissies in Vleessector

Datum nieuwsfeit: 22-12-2000
Productschappen Vee, Vlees en Eieren

Persbericht :41, 22 december 2000

Vleessector: serieus aan de slag met milieu-emissies

Afgelopen jaren is hard gewerkt aan een eigen milieuconvenant voor alle vleesverwerkende bedrijven. Vrijdag 22 december 2000 is de ondertekende intentieverklaring `Uitvoering Milieubeleid in de Vleesindustrie' overhandigd aan vertegenwoordigers van betrokken partijen. Kern van het convenant is de eigen verantwoordelijkheid van de vleessector voor de milieu-emissie.

Vleesindustrie

Het convenant `vleesindustrie' is gemaakt voor bedrijven die zich bezighouden met het slachten van vee, de vleesverwerking en de vervaardiging van vleeswaren. Het gaat dus niet om een verdere verbetering van de vleeskwaliteit maar om het verlagen van de milieu-effecten bij de be- en verwerking van vlees. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) gaat de uitvoering van het convenant coördineren.

Werkboek

Tijdens de uitreiking spraken enkele vertegenwoordigers namens de betrokken overheden én bedrijfstakken over de bereikte resultaten en het vervolgtraject. Dit traject van uitvoering en implementatie wordt ondersteund door een `werkboek milieumaatregelen vleesindustrie'. Met het gereedkomen van dit werkboek is het implementatietraject in principe gestart.

Ondertekening

Het milieuconvenant is van overheidszijde getekend door onder meer de ministers van Landbouw en van Volksgezondheid en de staatssecretaris van Verkeer. Bij het bedrijfsleven tekenen ruim 170 individuele bedrijven (ruim 50%), het Productschap voor Vee en Vlees, het Productschap voor Pluimvee en Eieren en de brancheorganisaties, die veel werk hebben verricht om het convenant tot stand te doen komen.