KLM en VLZ spreken vaste vergoeding per ticket af

Datum nieuwsfeit: 22-12-2000
Bron: KLM
KLM

KLM EN VLZ SPREKEN VASTE VERGOEDING PER TICKET AF

AMSTELVEEN, 22 december 2000 - KLM Nederland en de Vereniging van ANVR Luchtvaartagenten en Zakenreisbureaus (VLZ) zijn in 1998 overeengekomen de sindsdien geldende commissie van 7% op de verkoop van tickets in de Nederlandse markt tot 1 januari 2001 te bevriezen. Deze overeenkomst loopt binnenkort af.

Op basis van constructief overleg hebben de betrokken partijen nu besloten om de procentuele basiscommissie van 7% met ingang van 1 januari 2002 te vervangen door een 'service fee' in de vorm van een vaste vergoeding per ticket.

Tot die tijd blijft de huidige commissieregeling van toepassing waarmee de oorspronkelijke overeenkomst in principe met een jaar wordt verlengd.

De hoogte van deze 'service fee' zal Euro 34 bedragen per ticket. De 'service fee' voor elektronische tickets zal Euro 6 lager zijn.

In het komend jaar zal een gezamenlijke werkgroep van KLM en VLZ onderzoeken of en zo ja op welke termijn Euro 6 minder kan worden betaald voor tickets die via de website van agenten worden verkocht. Indien de werkgroep niet tot overeenstemming kan komen, zal de KLM vasthouden aan de korting van Euro 6.

De hoogte van de vaste vergoeding vindt haar bedrijfseconomische grondslag in het feit dat de KLM zich op het standpunt stelt een vergoeding te willen betalen voor verrichte werkzaamheden ten behoeve van de KLM. Werkzaamheden ten behoeve van de klant c.q. het account dienen door de klant c.q. het account betaald te worden.

Een vaste 'service fee' als vergoeding voor betreffende werkzaamheden legt een veel duidelijker relatie met de werkelijke gemaakte kosten, waarbij de hoogte van de vergoeding dus onafhankelijk is van de prijs van het ticket.

Hiermee wordt tegemoet gekomen aan de wens van reisagenten. De objectiviteit van het advies van reisagenten wordt hiermee onderstreept. De VLZ zal dan ook andere luchtvaartmaatschappijen in Nederland verzoeken een gelijke structuur van vergoedingen te hanteren.

KLM Nederland zal per 1 januari 2002 voor de verkoop via het directe distributiekanaal (m.u.v. Internet) een 'boekings-fee' van Euro 25 introduceren voor de gemaakte kosten. Naar verwachting zullen de reisagenten vanaf 2002 eveneens de Euro 25 'boekings-fee' hanteren.

Met deze vroegtijdige aankondiging menen KLM en VLZ tegemoet te komen aan de wens maar ook noodzaak voor de branche om zich op deze gewijzigde situatie die per

1 januari 2002 zal ingaan voor te bereiden.

Bovenstaande zal in principe van kracht zijn op tickets met vertrekdatum vanaf 1 januari 2002 uitgegeven ten behoeve van de KLM-groep zoals die contractueel gedefinieerd is, t.w. alle luchtvaartmaatschappijen voor wie KLM in Nederland de commerciële vertegenwoordiging heeft: KLM, KLM uk, KLM cityhopper, KLM exel, KLM alps, Northwest, Braathens, Kenia Airways, Air Engiadina en Eurowings.

Gedurende de eerste maanden van het jaar 2001 zullen KLM en VLZ de verdere financiële, technische en procedurele aspecten uitwerken omwille van een vlotte en soepele introductie per januari 2002.