Aangepaste treindiensten in Belgie

Datum nieuwsfeit: 22-12-2000
NMBS

15/12/2000

Aangepaste treindienst tijdens kerst- en oudejaarsperiode

Zoals elk jaar zullen vele bedrijven tijdens de eindejaarsperiode weer tijdelijk sluiten of slechts gedeeltelijk open zijn. Ook voor studenten is dit een vakantieperiode. Daardoor zitten de treinen minder vol en wordt het aanbod voor deze periode aangepast in functie van de verwachte daling van het aantal reizigers.

Op 24, 25, 31 december 2000 en 1 januari 2001 rijden de treinen zoals op een gewone zondag. De avonden van 24 en 31 december en de ochtend van 1 januari zullen bovendien een vijftiental treinen tussen Brussel en Amsterdam en tussen Luxemburg en Aarlen worden afgeschaft. Dit is het gevolg van de beperkte treindiensten tijdens deze periode op het Nederlandse en Luxemburgse spoorwegnet.

Tussen dinsdag 26 en vrijdag 29 december worden enkele piekuurtreinen en scholierentreinen afgeschaft. Een aantal van deze treinen staan reeds als dusdanig aangeduid in de dienstregelingen (spoorboekje, Aridisc, internet, affiches) en zijn te herkennen aan een zwart driehoekje of bolletje. Algemeen kan men stellen dat tijdens deze periode één piekuurtrein op twee rijdt. De IC-, IR- en L-treinen rijden daarentegen geheel volgens de normale dienstregeling.

Omdat de schoolvakanties na nieuwjaar verder duren, rijden tussen 2 en 5 januari een 50-tal scholierentreinen niet. Deze treinen staan in de dienstregelingen aangeduid met een zwart bolletje.

De klanten kunnen vanaf 19 december in de stations affiches met deze informatie raadplegen. Hierop staan alle treinen vermeld met vertrek in dat specifieke station die tijdens deze periode niet zullen rijden. Ook via de geluidsinstallaties en de videoschermen wordt deze boodschap verspreid. In de dagen voor Kerstmis zullen ook de klanten in de treinen die worden afgeschaft in de kerst- en nieuwjaarsperiode via de omroepinstallatie worden gewaarschuwd.