Vlaamse Volksunie: asielprocedure is niet meer onafhankelijk

Datum nieuwsfeit: 22-12-2000
Volksunie

Onafhankelijke behandeling asielaanvragen behoort tot verleden (22/12/00)

Vandaag verleende de ministerraad haar goedkeuring aan de voorstellen van minister Duquesne ter hervorming van de asielprocedure en -instanties.

In dezelfde beweging wordt ook de top van het Commisariaat-Generaal gepolitiseerd. Huidig adjunct-kabinetchef van Duquesne, Pascal Smet, wordt rechtstreeks gepiloteerd aan het hoofd van de dienst. Zonder enige selectieprocedure, zonder publicatie, maar mét de juiste partijkaart (SP). Huidig Commissaris-Generaal De Smet, die eerder de euvele moed had opgevat om het asielbeleid van de regering-Verhofstadt te bekritiseren, wordt uitgerangeerd nog vóór zijn mandaat eind 2001 ten einde loopt.

De huidige onafhankelijkheid van het Commissariat-Generaal voor de Vluchtelingen, noodzakelijk om te kunnen functioneren als volwaardige beroepsinstantie, wordt volledig tenietgedaan. Wat de regering de facto in staat stelt om `à la tête du client' te beslissen over asielaanvragen.

Gisteren nog informeerde Frieda Brepoels (VU) in de plenaire vergadering naar het lot van het personeel van het Commissariaat-Generaal voor de Vluchtelingen. In zijn antwoord stelde minister Duquesne dat Pascal Smet, in de hoedanigheid van adjunct-kabinetschef, een uiterst belangrijke rol vervult in het kader van het voorzitterschap van de `task force' en de voorbereiding van nieuwe regelgeving rond het asielbeleid. We weten nu dat dhr. Smet zich alvast zélf goed bediend heeft.

De toekomst van dhr. De Smet, aldus minister Duquesne, "zal ten gepaste tijde geregeld worden". Die gepaste tijd blijkt nog geen 24 uur later te zijn. Iedereen weze gewaarschuwd: kritiek op de regering, ook vanuit onafhankelijke administraties, wordt contant afgerekend.

Auteur:
VU-nationaal