LTO stelt steunpunten begeleiding bij BSE-maatregelen in

Datum nieuwsfeit: 22-12-2000
Bron: LTO Nederland
LTO Nederland

Rundveehouderij bereidt zich voor op BSE-maatregelen

LTO stelt steunpunten in om veehouders ter zijde te staan

Vrijdag 22 december 2000 - De LTO-organisaties werken komende maanden met informatie- en steunpunten om rundveehouders voor te bereiden en te begeleiden op BSE-maatregelen, die onlangs in EU-verband zijn afgesproken. Met ingang van het nieuwe jaar worden alle runderen ouder dan 30 maanden, die ter slacht worden aangeboden, getest op BSE. Als bij een dier BSE wordt geconstateerd, worden alle dieren van het bedrijf afgevoerd. In Nederland hebben zich de afgelopen vijf jaar zeven gevallen van BSE voorgedaan.

Als bij een snelle BSE-test een verdenking blijkt, wordt het veehouderijbedrijf geblokkeerd: er mogen dan geen dieren meer worden aan- en afgevoerd. Uitgebreid onderzoek moet uitwijzen of het zeker om een BSE-besmetting gaat. Zoals het er nu uitziet zal er met ingang van 2 januari a.s. voldoende onderzoekcapaciteit beschikbaar zijn om alle te slachten dieren te testen.

Via de ledenbladen, waaronder OOGST, internet (www.ltonet.nl) en speciale info-lijnen bij de regionale LTO-organisaties worden de aangesloten rundveehouders op de hoogte gehouden van de maatregelen en mogelijke gevolgen ervan. Zo is nu aan de orde het verbod per 1 januari a.s. op al het veevoer met dierlijke eiwitten. Niet alleen op het voeren maar ook het bezit ervan staan forse straffen. Om strafvervolging te voorkomen moeten voorraden voor het begin van het nieuwe jaar bij de Rijksdienst voor de Keuring van Vee en Vlees (RVV) worden aangemeld. Het adres: RVV, Registratie veevoer, Postbus 3000, 2270 JA Voorburg.

Nadere informatie: Geert Pinxterhuis (tel. 06 53754289) en Thijs Cuijpers (tel. 06 53724539)

Wilt u hierop reageren? Stuur dan uw e-mail naar: (info@lto.nl)

(Auteur: LTO-Nederland)