Politiebericht Friesland: Fryslân

Datum nieuwsfeit: 22-12-2000

Politiebericht Friesland: Fryslân 22-12-2000
Politieberichten van 21/12 (13.00 uur) t/m 22/12 (07.00 uur)

Oudehaske: aanrijding met gewonde
Woensdag omstreeks 12.10 uur vond op de Jousterweg een aanrijding plaats tussen een personenauto en een bromfiets. De bromfietserbestuurder, een 52-jarige inwoonster van Oudehaske wilde een aan de linkerkant van de weg gelegen erf oprijden en sloeg plotseling af, vlak voor een tegemoetkomende personenauto, die bestuurd werd door een 53-jarige inwoner van Oudehaske. Deze bestuurder kon de vrouw niet meer ontwijken. De vrouw liep een gecompliceerde beenbreuk op en werd overgebracht naar het ziekenhuis in Heerenveen.

Kollumerpomp: brand sauna
Donderdag omstreeks 13.00 uur brak brand uit in de sauna aan de Foijengaweg. De bewoonster had omstreeks 10.00 uur de houtkachel in de sauna aangezet. Toen zij na ongeveer drie uur weer in de sauna kwam, zag zij dat de scheidingswand direct achter de kachel vlam had gevat. Door snel ingrijpen kon een uitslaande brand worden voorkomen. De brandweer heeft het vuur geblust. De eigenaar, een 52-jarige inwoner van Kollumerpomp, is tegen brand verzekerd.

Wijnjewoude: inbraak auto
Donderdag tussen 00.15 en 07.20 uur werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Loksleane. Het linker voorportier werd opengebroken. Uit de auto werden een tankpas, een lidmaatschapskaart, een spaarpas en boeken weggenomen. De eigenaresse, een 42-jarige inwoonster van Wijnjewoude, heeft aangifte gedaan.

Burgum: winkeldiefstal
Donderdag omstreeks 17.00 uur werd bij de `Aldi` aan de Schoolstraat een 36-jarige inwoner van Noardburgum aangehouden. De man had kort daarvoor een donsjack en een radio/cd-speler weggenomen en was zonder te betalen de winkel uitgelopen. Door het personeel werd de man aangehouden. De bedrijfsleider, een 34-jarige inwoner van Buitenpost, heeft aangifte gedaan. De verdachte werd overgebracht naar het bureau. De verdachte werd gehoord en na het opmaken van een proces-verbaal weer in vrijheid gesteld.

Leeuwarden: rijden zonder rijbewijs
Donderdag omstreeks 18.00 uur werd op de Rembrandstraat een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 18-jarige inwoner van Leeuwarden, bleek niet in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs. Daar de bestuurder reeds eerder hiervoor was bekeurd, werd nu ook de auto waarin hij reed in beslag genomen.

Leeuwarden: overval op taxichauffeur
Donderdag omstreeks 21.45 kreeg de politie een melding dat er een overval had plaatsgevonden op een taxichauffeur. De chauffeur, een 34-jarige inwoner van Sneek, moest onder bedreiging van een mes zijn portemonnee afstaan. De overval heeft vermoedelijk plaatsgevonden in de omgeving van de Nijlansdyk. Door onbekendheid van de chauffeur is dit niet helemaal zeker. De politie heeft de omgeving met diverse patrouillewagens afgezocht, echter zonder resultaat. De technische recherche zal een onderzoek instellen. De chauffeur heeft aangifte gedaan.

Drachten: woningbrandje
Donderdag omstreeks 21.00 uur heeft een kerststukje met een brandende kaars brandschade aangericht in een woning aan de Meerkoetstraat. De bewoonster, een 28-jarige vrouw, was niet thuis, maar de brand is gedoofd door een 55-jarige buurman, die hiervoor een ruit van de voordeur in moest slaan. Het kerststukje is volledig vernield, evenals twee luidsprekers die in de kast waren vast gesmolten. Verder zat de hele woning onder het roet.

Dronrijp: inbraak woning
Donderdag tussen 13.00 en 18.30 uur is ingebroken in een woning aan It Himpsel. Men is via de achterzijde binnengekomen. De gehele woning is doorzocht. Ontvreemd zijn o.a. een gouden sieraad en een videocamera. De technische recherche zal een onderzoek instellen. Een 52-jarige inwoonster van Dronrijp heeft aangifte gedaan.

Dokkum: winkeldief aangehouden in Oentsjerk
Uit een winkel in de Waagstraat werd donderdag een witte jas ontvreemd. Dit werd gezien door een politieman. Terwijl de verdachten met de auto er vandoor gingen, is het nummerbord genoteerd. Dit spoor leidde naar een 60-jarige inwoner van Oentsjerk en een 56-jarige inwoonster van Oenstsjerk. Zij waren reeds thuis en bekenden de jas te hebben gestolen. De verdachten zijn meegenomen naar het bureau en er is proces-verbaal opgemaakt.

Leeuwarden: rijden onder invloed
Vrijdag omstreeks 00.20 uur is een 38-jarige autobestuurder uit Leeuwarden aangehouden op de Tjalkstraat. Hij bleek te hebben gedronken. Op het bureau blies hij 650 ug/l. Hij kreeg een rijverbod van 7 uur, tevens is zijn rijbewijs ingevorderd. Tevens verklaarde de verdachte een halve gram heroïne te hebben gebruikt. Ook bleek hij een redelijke hoeveelheid heroïne bij zich te hebben. De verdachte is hierop ingesloten.

Leeuwarden: rijden onder invloed
Op de Nieuweweg werd vrijdag omstreeks 00.10 uur een 33-jarige inwoner van Leeuwarden aangehouden in zijn auto. Hij bleek te hebben gedronken. Op het bureau blies hij 420 ug/l, goed voor een rijverbod van vier uur.

Minnertsga: rijder onder invloed ramt verkeersgeleider Donderdag omstreeks 23.30 uur reed een 36-jarige inwoner van Vrouwenparochie op de Ferniaweg. Hij kwam uit de richting Tzummarum en ging in de richting van Minnertsga. Na het bord met de aanduiding bebouwde kom is een grote verkeersgeleider, waarop borden en hekken staan. De automobilist zag dit over het hoofd en reed een bord en twee hekken stuk. De bestuurder bleek te hebben gedronken. Op het bureau in Stiens blies de verdachte 735 ug/l. Het rijbewijs werd ingevorderd en een rijverbod van 8 uur werd uitgereikt.

Haulerwijk: inbraak woning
Donderdagavond is ingebroken in een woning aan De Leye. Bij thuiskomst zagen de bewoners dat de achterdeur openstond. Ontvreemd is een geldbedrag ter waarde van enkele honderden guldens. Een 72-jarige inwoner van Haulerwijk heeft aangifte gedaan.

Joure: caravan in brand
Vrijdag omstreeks 01.25 uur raakte een caravan op het AZC aan de Boeresingel in brand. De 17-jarige bewoner werd wakker door lawaai, zag dat de caravan in brand stond en is toen via het raam naar buiten gegaan. Hij is toen naar de receptie gehold, die brandweer en politie hebben ingelicht. De caravan heeft voornamelijk roet- en waterschade opgelopen. Het op stand-by laten staan van de televisie is naar alle waarschijnlijkheid de oorzaak van de brand.

Sneek: ruit vernield, verdachte aangehouden
Donderdagavond werd bij een winkel aan het Schaapmarktplein met een steen een ruit vernield. Dit was gezien door een getuige. De politie had in de buurt reeds een groepje jongeren gesignaleerd. Op aanwijzingen van de getuige werd een van de jongeren, een 17-jarige bewoner van Sneek, aangehouden voor het vernielen van de ruit.

Bureau Voorlichting & PR, telefoon 058 - 880 8272