GroenFront! speurt in supermarkten Nijmegen naar gentech

Datum nieuwsfeit: 23-12-2000
Persbericht 23-12-2000

GroenFront! gaat levensmiddelen in supermarkt op gentech testen!

Eenheden van het "GroenFront! biologisch gevaar team" zullen vandaag enkele supermarkten in Nijmegen controleren op genetisch gemanipuleerde producten. Dit om deze gevaarlijke producten uit het milieu en van uw bord te houden.

Vandaag is de laatste dag dat men kerstinkopen gaat doen, en naar alle waarschijnlijkheid gaat men dat ook weer massaal doen. Aangezien de helft van alle verpakte levensmiddelen genetisch gemanipuleerd materiaal bevat zal hier ook veel van verkocht worden. Meestal zelfs terwijl de koper dat niet eens weet. In de meerderheid van de gevallen hoeft de fabrikant dit namelijk niet te vermelden. Op deze manier heeft de klant dus weinig keuze.

Middels een informatiefolder over genetische manipulatie en lijsten met gegevens over producten uit de supermarkt hopen wij de consument meer duidelijk te maken over gentech en de risico's en gevaren daarvan. Ook willen wij de discussie over gentechnologie levend houden. Grote bedrijven als Monsanto hebben er bewust voor gekozen om genetisch gemanipuleerde producten zo stil mogelijk te introduceren in Nederland.

Volgens pr-bureau Burston-Marsteller diende de introductie van gentechprodukten in Europa zo stil mogelijk te verlopen. Op deze manier zou er de minste weerstand van de bevolking te verwachten zijn. Burston Marsteller is geen nieuwkomer op de pr markt. Eerder moesten zij het imago van Exxon al redden na de olieramp met de Exxon-Valdez in Alaska. Ook waren zij verantwoordelijk voor het verbeteren van het imago van Argentinië, gedurende een tijd waarin 35.000 mensen verdwenen. Geen bedrijf dat erg schoon advies geeft dus.

Bedrijven zijn dus bang voor de publieke opinie en daar moeten we gebruik van maken. Als genoeg mensen zich verzetten tegen het produceren en of verkopen van genetisch gemanipuleerde producten valt er van zelf niets meer aan te verdienen. Maar dan moet men dus wel eerst weten welke producten wel en welke producten geen genetisch gemanipuleerd materiaal bevatten

Voor meer informatie over deze actie en de exacte locatie kun je bellen met 06-23185855 vanaf 8.30 uur.

"The earth is not dying, it is being killed.
And those who are killing it have names and adresses." Utah Philips

"It is better to die on your feet, than to live on your knees." Emilio Zapata

Voor meer lokale info mail Vrienden van GroenFront! Nijmegen (gfnijm@dds.nl)
of Vrienden van GroenFront! landelijk (groenfr@dds.nl)