KRO's Kerstconcert vanuit Enschede

Hilversum
12 december 2000

KRO's Kerstconcert - dit jaar uit Enschede

Op 24 december zendt de KRO het jaarlijkse kerstconcert uit vanuit Enschede. Gasten zijn slachtoffers van de vuurwerkramp, leden van de Enschedese brandweer, hulpverleners en vrijwilligers. Iedereen is verder welkom. Plaats van handeling is de Sint Jacobuskerk op de Oude Markt, in het centrum van de stad. Als de belangstelling groter is dan het aantal beschikbare plaatsen staat in het nabijgelegen Muziekcentrum een groot videoscherm opgesteld, waarop het concert te volgen is.

Tijdens het concert treden tal van nationale en internationale muzikanten op. Zoals zangeres Kelly Jonkers (10), leerlinge van het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Over haar wordt gezegd: "De laatste tien jaar niet zo'n mooie stem gehoord." En de harpiste Gwyneth Wentink (18): "Als zij zich inschrijft voor een concours, wordt de prijs per kerende post opgestuurd." Alsmede het Roder Jongenskoor, 'het beste jongenskoor van Nederland' aldus ingewijden. Verder: de sopraan Lynne Dawson, de counter tenor Derek Lee Ragin, de instrumentale broers Marc en Wouter Vossen (viool en cello) en Fred Butter. De laatste speelde in zo ongeveer alle grote Nederlandse musicals. Tijdens het concert wordt het kerstverhaal opgevoerd, geschreven door Fons de Poel en Bart Ruis en verteld vanuit het perspectief van de herders.

Aangenaam verrast
Wat betekent het voor mensen die bij de ramp betrokkenen waren, dat de KRO zijn vijfde kerstconcert vanuit Enschede uitzendt? Henny Leferink is - in verschillende functies - al ruim een kwart eeuw betrokken bij de Sint Jozefkerk, vijftien jaar geleden van de sloop gered en door de ramp (relatief) licht beschadigd geraakt. Hij en andere vrijwilligers bezoeken nog regelmatig getroffenen in de buurt. Over de aanwezigheid van de KRO in zijn woonplaats is hij blij. "De mensen hier reageren enthousiast, zijn verrast - maar aangenaam verrast! - dat de KRO Enschede ook weet te liggen als eerste narigheid achter de rug is. Vooral de houding van de omroep wordt gewaardeerd: de KRO stelt zich op als gastheer en niet als een gast over wiens komst je alleen maar blij mag zijn. Die lotsverbondenheid is echt, spreekt aan, laat ook zien dat de nieuwe reclamecampagne ('Een gevoel dat je wilt delen') geen loze kreet is maar gemeend. Het kerstconcert wordt veel méér dan slechts een muzikaal onthaal."

Fred Hetterscheit is brandmeester (bevelvoerder) bij de Enschedese brandweer en coördinator van het bedrijfsteam dat de opvang regelt bij traumatische ervaringen. Hij is 'zeer vereerd' met het Kerstconcert van de KRO, maar vooral blij dat 'de rest van Nederland' de slachtoffers van de ramp niet is vergeten. Zoals de Enschedese brandweer haar collega's uit de rest van Nederland en uit Duitse grenssteden die hulp verleenden en op wie de ramp ook een onuitwisbare indruk heeft gemaakt, niet is vergeten. Samen met vertegenwoordigers van die korpsen zal de Enschedese brandweer het kerstconcert dan ook bijwonen. Hetterscheit: "Het saamhorigheidsgevoel dat de KRO ten opzichte van ons toont, willen wij ook aan hen tonen."

Het concert wordt uitgezonden op zaterdagavond 24 december, op Nederland 1 (aanvang 21.36 uur) en Radio 2 (aanvang 20.04 uur). Presentatie Anita Witzier. De solisten worden tijdens het concert begeleid door het Atheneum Kamer Orkest o.l.v. Alexandru Lascae.

KRO

1202 EA HILVERSUM