Kerstconcert KRO in Enschede

Hilversum
24 - 30 november

Kerstwens Frans Slangen

Het kerstconcert van de KRO komt dit jaar uit Enschede, waar de herinneringen aan de vuurwerkramp nog volop leven. De KRO heeft wat met Enschede. En Enschede heeft iets met ons, als je kijkt naar het hoge percentage leden uit de stad. We willen dat de aandacht voor wat daar gebeurd is en dan met name hoe de gevolgen van de ramp worden opgevangen, niet vermindert. En dat beloften worden nagekomen. Het gebeurt te vaak met rampen dat die beloften vergeten worden.

Verdriet delen maar ook danken dat mensen voor elkaar klaar staan en helpen, dat beoogden we met het uitzenden van het popconcert in juni op de campus in Twente. Het concert was opgezet door particulier initiatief. Het werd een prachtig concert waar slachtoffers en helpers genoten van zang en muziek, en het werd een indrukwekkende tv-uitzending. We lieten de rest van Nederland delen in het gevoel van (Enschede en) de Enschedeërs.

Op veel kleinere schaal beogen we met het kerstconcert in Enschede iets soortgelijks. Mensen uit de getroffen wijk, brandweerlieden en helpers willen we graag erbij aanwezig laten zijn. U ziet hopelijk op 24 december in welke sfeer ons kerstconcert 2000 verliep.

Kerstmis, het feest van saamhorigheid en vrede, is volgens mij bij uitstek een gelegenheid om in de sfeer van muziek, verhalen vertellen, eten en drinken, met oog voor het verleden aan de toekomst te bouwen.

Ik wens u een Zalig Kerstfeest en alle goeds voor 2001.

Frans Slangen
voorzitter