Politiebericht Utrecht: district Lekstroom, 10.50 uur

Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 26-12-2000

Politiebericht Utrecht: district Lekstroom, 10.50 uur
Brand in woning

NIEUWEGEIN Gistermiddag brak er brand uit in een woning aan de Graaf Woldemarlaan. De bewoners bleken niet thuis te zijn. Buren moesten de woningen tijdelijk verlaten in verband met rookontwikkeling. De dierenambulance ontfermde zich over de kat van de bewoners.

Door de hitte van de brand sprong de ruit van de woonkamer waardoor de buren alarm sloegen. De brandweer had de brand vrij snel onder controle. De schade in de woonkamer waar de brand had gewoed, was aanzienlijk. Aan de bovenverdieping ontstond zware rook- en roetschade.

De oorzaak van de brand wordt nader onderzocht. De brand is vermoedelijk begonnen bij de kerstboom. De bewoners moesten tijdelijk elders worden ondergebracht. De stichting Salvage schatte de schade tussen de 150 en 180.000 gulden.

Auto uit de bocht gevlogen

NIEUWEGEIN Op maandagavond 25 december rond half negen is een automobilist met zijn auto van de weg geraakt op Batenburg. Er raakte niemand gewond. Daar niet duidelijk was wie van de twee aangetroffen personen gereden had, besloot de politie hen beiden mee te nemen naar het bureau.

Echter inmiddels was de groep belangstellenden en bekenden van de twee aangegroeid tot ongeveer 25 personen die zich allemaal met de zaak bemoeiden en er wat duw- en trekwerk ontstond. In de commotie die daarop volgde, kon een 21-jarige man uit Nieuwegein uit de politieauto komen en zette het op een rennen, waarop de achtervolging werd ingezet. Ook zag de andere man kans de auto uit te vluchten. De twee werden niet meer achterhaald. De auto werd weggetakeld.

De politie onderzoekt de zaak verder.

Alcoholcontrole

HOUTEN Bij een alcoholcontrole op de Utrechtseweg in Houten in de avond en nacht van zaterdag 23 op zondag 24 december hebben 326 bestuurders op straat een blaastest afgelegd.

Hiervan moesten er drie mee naar het bureau voor het afnemen van een ademanalyse. De uitslagen bedroegen respectievelijk voor twee bestuurders 0,6 promille, hetgeen een boete betekende van 400 gulden. De uitslag van de derde bestuurder bedroeg 1,7 promille, dermate hoog dat zijn rijbewijs werd ingevorderd en hij zich binnenkort moet verantwoorden bij de rechtbank.