Politiebericht Flevoland

Politiebericht Flevoland: gehele regio tweede kerstdag Dagelijkse persberichten
Stafdienst Communicatie, Nijland, 0320-266 825

Controle op mistverlichting
NOORDOOSTPOLDER / URK Bij aanvang van dit nieuwe jaar start de politie in Noordoostpolder en Urk met een controle op het voeren van mistverlichting. De eerste twee weken van het jaar wordt bij het verkeerd gebruik van de mistlampen alleen gewaarschuwd. Vanaf de derde week van januari schrijft de politie bekeuringen uit.

Op de wegen zijn regelmatig auto`s te zien die bij helder weer niet twee, maar vier lampen aanhebben. Breedstralers worden ze genoemd en veel automobilisten vinden het stoer: 4 lampen op de voorkant van hun auto. Toch zijn deze automobilisten in overtreding: breedstralers zijn mistlampen, die alleen bij bepaalde omstandigheden gevoerd mogen worden. Vooral als `s nachts de wegen nat zijn, is het voeren van mistverlichting voor andere weggebruikers bijzonder storend en kan ook gevaarlijk zijn.

De politie controleert de komende tijd de mistverlichting op personenauto`s, bestelauto`s en vrachtwagens op 2 aspecten: heeft het voertuig goedgekeurde mistlampen en, als de lampen aan zijn, is er sprake van zichtbeperkende omstandigheden. Goedgekeurde mistverlichting heeft in het glas aan de voorkant het goedkeuringsmerk B of F. Heeft een voertuig geen goedgekeurde mistlampen dan levert dat de bestuurder een boete van 180,= op. De goedgekeurde mistlampen mogen alleen gevoerd worden als regen, mist, sneeuw of stof het zicht beperkt tot minder dan 200 meter. Overtreding van deze regel levert een bekeuring van 120,= op.

Gewonden na aanrijdingen
RUTTEN Toen een 19-jarige automobilist uit Groningen gisterochtend op de westbaan van de A6 ter hoogte van Rutten een voor hem rijdende auto wilde inhalen, kwam de man vermoedelijk met de wielen van zijn auto in de sneeuw die nog op de linkerrijbaan lag en raakte in een slip. De auto raakte enkele bomen aan de kant van de weg en kwam tot stilstand. De bestuurder en zijn passagier (een 29-jarige vrouw uit Delfzijl) raakten beiden lichtgewond aan hun hoofd en zijn per ambulance naar het Dr. Jansenziekenhuis in Emmeloord gebracht. Na behandeling konden ze naar huis. De auto raakte zwaar beschadigd en is afgesleept.

ALMERE Een 50-jarige automobilist uit Almere die gistermiddag op de kruising van de Noorderdreef met de Oude Waterlandseweg rechtdoor reed, terwijl een hem tegemoet komende bestuurder van een bestelauto (81 uit Amsterdam) links af sloeg om de Oude Waterlandseweg op te rijden, raakte gewond bij de aanrijding die volgde. Ook zijn inzittende, een 48-jarige Almeerse, raakte gewond. De 81-jarige bleef ongedeerd. Beide auto(s moesten worden afgesleept.

Gaslek
ZEEWOLDE In een woning aan de Breezand ontdekten de bewoners gistermiddag een gaslek toen ze een eerder opgehangen stellage van de muur haalden. Een schroef bleek de gasleiding te hebben doorboord. De brandweer heeft de hoofdkraan dichtgedraaid en de bewoners hebben bij de buren gebivakkeerd tot een gasherstelbedrijf het lek had gedicht.

Aanhoudingen na uitschelden politieagenten
ALMERE Toen agenten gistermiddag in het kader van een onderzoekje naar een ingegooide ruit op het Raaltepad namen noteerde van jongelui, weigerde een van hen (15 uit Almere) zijn naam op te geven. Hij liep weg en schold een agent uit. Toen hij vervolgens werd aangehouden voor belediging probeerde zijn moeder (36 uit Almere) hem uit de politieauto te halen en schold vervolgens ook op de agenten. Daarop is ook zij aangehouden. Moeder en zoon zijn overgebracht naar het politiebureau en zijn na verhoor heengezonden. Tegen hen is proces-verbaal opgemaakt.