Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 26-12-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 25-12-2000 Politieberichten van 24/12 (13.00 uur) tot 25/12 (13.00 uur)

Munnekezijl: inbraak bedrijf
Tussen vrijdag 18.00 en zondag 11.00 uur is ingebroken in een bedrijf aan de Olde Borchweg. Nadat een ruit was ingeslagen werd een kassa weggenomen met een geldbedrag. Een 40-jarige inwoner van Lauwerzijl deed aangifte.

Suwald: diefstal uit auto
In de nacht van zaterdag op zondag werd uit een auto die geparkeerd stond aan de Aldemiede onder meer een radio/cassettespeler en een mobiele telefoon gestolen. De 25-jarige eigenaar uit Suwald deed aangifte.

Appelscha: eenzijdig ongeval met ernstig gewonde Bij een eenzijdig ongeval op de N 381 is zondag om 16.00 uur een 52-jarige vrouw uit Elim ernstig gewond geraakt. Het slachtoffer zat met nog drie andere personen in een personenauto, die door het gladde wegdek in een slip raakte. De 54-jarige bestuurder, eveneens woonachtig te Elim, kon de slip niet corrigeren, waarna zijn auto van de weg af gleed, kantelde en op de kop in een sloot terecht kwam. De bestuurder en twee andere inzittenden wisten op eigen kracht uit de auto te komen. Met behulp van omstanders lukte het even later om ook de vrouw uit de auto te halen. Twee omstanders hebben de vrouw gereanimeerd, hetgeen later door de inmiddels gearriveerde ambulances en een crashteam uit Groningen werd overgenomen. Het slachtoffer werd in kritieke toestand naar het ziekenhuis in Groningen overgebracht.

Vegelinsoord: woninginbraak
Zondagmiddag werd ingebroken in een woning aan de Zwarte Weg. Nadat een deur was geforceerd, werd de gehele woning doorzocht. Ontvreemd werden onder meer een videorecorder en diverse sieraden. De 37-jarige bewoner deed aangifte.

Leeuwarden: zonder rijbewijs
Een 28-jarige inwoner van Leeuwarden is zondag om 20.50 uur op de Valkstraat aangehouden, omdat hij zonder rijbewijs een auto bestuurde. Omdat de man al eerder voor hetzelfde feit was aangehouden, werd zijn auto in beslag genomen.

Drachten: diefstal uit auto
In een auto die geparkeerd stond aan de Hof van Edenlaan is zondag tussen 18.30 en 20.30 uur ingebroken. Nadat een raampje was ingeslagen werd een radardetector weggenomen. De 19-jarige eigenaar uit Rotsterhaule deed aangifte.

Drachten: fietser ten val
Een 42-jarige fietser uit Drachten is zondag om 21.00 uur op De Tijen door de gladheid ten val gekomen. De man werd met vermoedelijk heupletsel per ambulance naar het ziekenhuis in Drachten gebracht.

Drachten: onder invloed
Een 43-jarige inwoner van Drachten is maandag om 02.45 uur op de Ureterpervallaat aangehouden, omdat hij onder invloed een auto bestuurde. Op het bureau blies hij 500 ug/l en bleek dat de man nog een eerdere rijontzegging had voor een soortgelijk feite. Hij kreeg een proces-verbaal voor het rijden onder invloed alsmede voor het rijden tijden een invordering.

Kollum: bewoner AZC gestoken
Een 24-jarige bewoner van het AZC te Kollum is maandag om 02.30 uur gewond geraakt bij een vechtpartij op het AZC. Het slachtoffer zou volgens getuigen ruzie hebben gekregen met een andere 18-jarige bewoner, waarbij deze hem met een keukenmesje in de rug had gestoken. Het slachtoffer werd met 3 steekwonden overgebracht naar het MCL. De verdachte is door de politie niet meer aangetroffen.

Heerenveen: gewonde bij vechtpartij
Een 16-jarige inwoner van Heerenveen heeft maandag om 02.30 uur bij een vechtpartij in een horecagelegenheid aan de Vleesmarkt verwondingen opgelopen. Het slachtoffer kreeg om nog onduidelijke redenen ruzie met een tweetal andere bezoekers, waarbij over en weer rake klappen vielen. Hij werd per ambulance naar het ziekenhuis in Heerenveen gebracht, waar geconstateerd werd dat hij onder meer een gebroken kaak had. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Harlingen: onder invloed
Een 61-jarige inwoner van Wijnaldum is maandag om 04.20 uur op de Voorstraat aangehouden, omdat hij onmder invloed een auto bestuurde. OP het bureau bleis hij 510 ug/l, waarvoor hij een proces0verbaal en een rijverbod voor 5 uren kreeg.

Drachten: inzittenden taxibusje met pepperspray bespoten Twee inzittenden van een taxibusje zijn maandag om 03.45 uur door een nog onbekende andere passagier met pepperspray in hun gezicht gespoten. De twee mannen, 33 en 31 jaar en beiden uit Friesche Palen, wilden de taxichauffeur te hulp schieten toen de onbekende man deze zonder duidelijk aanleiding met pepperspray bespoot. Zij raakten met de man in gevecht, waarbij deze hen ook met pepperspray bespoot en wist te ontkomen. Het signalement van de man luidt; lengte 1,90 tot 2,00 meter lang, blond krullend haar en hij droeg een donker winterjack met op de achterzijde een rood vlak met een tekst. Hij was in het gezelschap van twee vrouwen en ze zouden naar Burgum gaan. De twee inwoners van Friesche Palen moesten zich bij de EHBO van het ziekenhuis in Drachten laten behandelen.

Sneek: inbraak winkel
Onbekenden hebben maandag omstreeks 03.45 uur ingebroken in een winkel aan de Singel. De inbraak werd ontdekt door passanten die zagen dat de voordeur van de winkel was opengebroken. Uit een eerste onderzoek werd duidelijk dat men zonder succes heeft geprobeerd een kassalade open te breken (zie ook volgende bericht).

Witmarsum: aanhouding na inbraak
Een 18-jarige inwoner van Den Haag ins maandagmorgen in Hoorn aangehouden op verdenking van inbraak in een café aan de Pingjumerstraat te Witmarsum. De politie kreeg om 04.30 uur een melding van een inbraak in genoemd café. Toen men ter plaatse ging, kwam hen een auto tegemoet met daarin drie inzittenden, waarvan het kenteken genoteerd werd. In het café bleken twee fruitautomaten te zijn opengebroken en was een flinke hoeveelheid tabakswaar ontvreemd. Inmiddels waren via het Meldcentrum alle omliggende korpsen gevraagd uit te kijken naar de eerder genoemde auto, die op naam bleek te staan van een inwoner van Den Haag. De auto werd later in Hoorn staande gehouden, waarbij twee inzittenden wisten te ontkomen maar de 18-jarige verdachte kon worden aangehouden. In de auto werden goederen aangetroffen die waarschijnlijk van inbraak afkomstig zijn. Vermoed wordt dat de aangehouden man ook betrokken was bij de inbraak in de winkel in Sneek (zie vorig bericht).

Leeuwarden: inbraak kantine
In de nacht van zondag op maandag is ingebroken in een kantine van een sportclub aan de Langdeelstraat. Nadat een slot van een toegangshek was geforceerd, werd een raam van het kantinegebouw vernield. Ontvreemd werd een grote hoeveelheid drank en vlees, die men ingeslagen had voor een feest op tweede kerstdag. Een 36-jarige inwoner van Leeuwarden deed aangifte.

Winsum: tweede slachtoffer dodelijke aanrijding overleden De 53-jarige Jannie Tekelenburg uit Franeker is zondagmorgen in het MCL overleden aan de verwondingen die ze zaterdag om 13.30 uur had opgelopen bij een ongeval op de Westergoawei te Winsum. Bij dat ongeval was haar echtgenoot, de 58-jarige Maarten van Dijk, ter plaatse om het leven gekomen (zie ook politieberichten van zaterdag op zondag).

Bureau Voorlichting & PR: 058 8808272