Ochtendflits Amsterdam Exchanges 27 december 2000

Datum nieuwsfeit: 27-12-2000
Amsterdam Exchanges

27 Dec 2000 Ochtendflits

In tegenstelling tot Europa waren de Amerikaanse beurzen op Tweede Kerstdag geopend. Na de enorme koersrally van de Nasdaq afgelopen vrijdag, toen deze index met 7,6% steeg, bleven gisteren de winstnemingen niet uit, en werd een kleine procent verlies geleden. De Dow Jones daarentegen steeg een half procent, wat te danken was aan defensieve sectoren als farmacie en consumentenproducten. De technologiefondsen (Microsoft, Intel) deden het ook in deze index matig.

De Europese indices staan rond tien uur allemaal hoger. In Amsterdam weten zowel de AEX-index als de Amsterdam Midkap-index hun vrijwel onveranderde opening in een zich uitbreidende winst om te zetten. Rond tien uur noteren beide indices zo'n half procent hoger. Op fondsniveau zijn de koersuitslagen gering.

De overige Europese beurzen presteren over het algemeen nog beter. Zowel Londen als Parijs en Frankfurt staan ruim een procent hoger. Brussel blijft enigszins achter met een bescheiden winst van 0,2%.

Indices Amsterdam (openingskoers):

AEX-index: 628.3 (slot vrijdag 626.9)

Amsterdam Midkap-index: 588.0 (slot vrijdag 586.7)

Euronext 100: 976 (slot vrijdag 976)

Next 150: 1035 (slot vrijdag 1039)

Belangrijke stijgers (10.00 uur):

Cap Gemini SA 170,90 (+ 2,6%)

CMG 14,40 (+ 2,5%)

Gucci 94,05 (+ 2,6%)