FNV Bondgenoten wijst Klieverik-claim van 42 miljoen af

Datum nieuwsfeit: 27-12-2000

FNV BONDGENOTEN

FNV Bondgenoten wijst Klieverik-claim 42 miljoen af

In een schriftelijk verweer verzet FNV Bondgenoten zich tegen de claim van 42 miljoen van Klieverik BV. De bond is van oordeel dat de bezettingsactie in maart 1992 van het Oldenzaalse bedrijf helemaal geen schade heeft toegebracht. Klieverik was, in de ogen van de bond, technisch gezien al failliet voor de bezettingsactie. FNV Bondgenoten schrijft dit in een verweer bij de rechtbank waar een zogenaamde schadestaatprocedure van Klieverik BV tegen FNV Bondgenoten loopt. De bond vraagt de rechtbank dan ook de claim volledig af te wijzen.
Ook heeft de bond een klacht ingediend tegen enkele accountants van Klieverik bij de Raad van Tucht voor de accountancy. Accountants zouden de jaarcijfers hebben opgepoetst en de bond onvoldoende inzicht willen geven in de berekening van de cijfers.

Vanaf 1993 lopen er diverse procedures tegen de Industriebond en rechtsopvolger FNV Bondgenoten. Na jaren procederen wees de Hoge Raad een claim van de investeringsmaatschappij van oud-directeur Vriesinga af. Daarop diende Klieverik BV in 1997 onder een nieuwe vereffenaar, een soort bewindvoerder, opnieuw een claim tegen de bond in. Het gerechtshof oordeelde begin 2000 dat de bezetting onrechtmatig was. Nu wordt in een schadestaatprocedure vastgesteld of de bezetting schade heeft veroorzaakt en zo ja, hoe hoog de schade is. Klieverik BV eist het verrassend hoge bedrag van bijna 42 miljoen.

FNV Bondgenoten wijst die claim volledig af. De bond ontkent een verband tussen de bedrijfsbezetting en eventuele schade bij Klieverik. Het ging vanaf 1991 al niet meer goed bij Klieverik BV. Omdat directeur Vriesinga ruzie maakte met de belangrijkste afnemers liep de omzet terug van 22 miljoen in 1990 naar 9 miljoen in 1991. De directie nam geen maatregelen om het tij te keren. In 1992 gaat het nog verder bergafwaarts. In maart is er zelfs geen geld meer om de salarissen te betalen. Onrust onder het personeel leidt tot een bezetting van het bedrijf gesteund door de FNV. FNV Bondgenoten is van mening dat Klieverik bedrijfstechnisch al failliet was op het moment van de bezetting: de resultaten over 1991 waren heel slecht en de eerste maanden van 1992 lieten een dramatisch beeld zien. De bond vindt de claim van 42 miljoen irreëel omdat deze gebaseerd is op een opgepoetste jaarrekening van 1991. Met de desastreuze ontwikkelingen van begin 1992 is al helemaal geen rekening gehouden.

Klieverik BV zal schriftelijk reageren op het verweer van FNV Bondgenoten. Naar verwachting zal het nog geruime tijd duren voor de rechtbank tot een uitspraak komt.

Meer informatie:
Toon Verdijsseldonk, bestuurder FNV Bondgenoten, 074-2914981(prive),