Uitzendbureau`s weer nalatig bij betaling postsorteerders

Datum nieuwsfeit: 27-12-2000
FNV

Uitzendbureau`s weer nalatig bij betaling postsorteerders

Uitzendkrachten bij de sorteercentra van PTT-Post krijgen geen toeslagen betaald voor overwerk. De uitzendbureaus schenden daarmee wederom de CAO-afspraken, constateert FNV Bondgenoten.

De vakbond moest eerder dit jaar al in actie komen toen de bureaus de CAO-loonsverhoging van 3,9 procent niet uitbetaalden. Ook in 1999 pastten de uitzendbureaus de afspraken niet toe. Beide keren zegden de uitzendbureaus nabetaling toe.

Bij de PTT-sorteercentra werken rond deze tijd zon 15.000 uitzendkrachten. Gelet op de drukte rond de decemberpost, maken zij veel overuren. Sommigen draaien zelfs dubbele diensten.

FNV Bondgenoten raadt alle uitzendkrachten bij de sorteercentra aan om hun gewerkte uren nauwkeurig bij te houden. Zonodig stelt de bond een vordering in voor haar leden om nabetaling af te dwingen.

FNV Bondgenoten stuit herhaaldelijk op wanorde in de administraties van de uitzendwerkgevers. Bovendien zijn er door het wegvallen van het vergunningenstel in de branche minder controlemogelijkheden. Wel heeft de vakbond de arbeidsinspectie gevraagd toe te zien op de naleving van de arbeidstijdenwet.

Klik hier voor het uitgebreide persbericht van FNV Bondgenoten. Verder is er een uitgebreid dossier over de Uitzend-CAO met informatie over de rechten en plichten van uitzendkrachten.

27 december 2000