Politiebericht Friesland: Friesland

Datum nieuwsfeit: 27-12-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 27-12-2000 Politieberichten van 26/12 (13.00 uur) t/m 27/12 (07.00 uur)

Heerenveen: inbraak busstation
Van maandag op dinsdag werd ingebroken in het kantoor van het busstation van Arriva aan de Trambaan. De ruit van de toegangsdeur werd vernield. Uit het kantoor werden een kerstpakket en een miniatuur bus weggenomen. Een 51-jarige inwoner van Heerenveen heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: inbraak school
Tussen zondag en dinsdag werd ingebroken in een school aan de Sem Dresdenstraat. Een ruit van de school werd vernield en de computer, die achter deze ruit stond werd weggenomen. Een 35-jarige inwoonster van Leeuwarden heeft aangifte gedaan.

Stiens: inbraak winkel
Van maandag op dinsdag werd ingebroken in een winkel aan de Langebuorren. Aan de achterzijde van de winkel werd een ruit in de toegangsdeur vernield. Uit de opslagbunker in de winkel zijn een aantal pakketten vuurwerk (dozen knalvuurwerk) weggenomen. De eigenaresse, een 45-jarige inwoonster van Stiens, heeft aangifte gedaan.

Tijnje: brand schuur
Dinsdag omstreeks 16.00 uur kwam er een melding binnen dat aan de Breewei een schuurtje in de brand zou staan. Het schuurtje achter een woning werd grotendeels door de brand verwoest. De brandweer heeft het vuur geblust. Wat de oorzaak van de brand is geweest, is niet bekend. Op het moment van de brand was de bewoner, een 42-jarige inwoner van Tijnje, niet thuis. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Langezwaag: aanrijding met gewonde
Dinsdag omstreeks 17.15 uur vond op de Hegedyk een eenzijdig ongeval plaats. De bestuurder van een personenauto, een 18-jarige inwoner van Langezwaag, kwam met zijn auto uit de richting Langezwaag en reed in de richting Gorredijk. Op een gegeven moment moest hij uitwijken voor een tegenligger en kwam toen op een weggedeelte dat glad was door opvriezing. Hij kon daarop de auto niet meer onder controle houden en de auto kwam op de kop in de sloot naast de weg terecht. De inzittenden van de auto werden door omstanders uit de wagen gehaald. De bestuurder en zijn zuster, 16 jaar, konden ongedeerd de auto verlaten, doch zijn vriendin een 16-jarige inwoonster van Drachten raakte gewond. Zij liep een gebroken neus op en een ontwrichte kaak. Zij is met de ambulance overgebracht naar het ziekenhuis in Drachten.

Leeuwarden: vrouw overvallen
Dinsdag omstreeks 17.00 uur werd bij een 73-jarige vrouw aan de Insulindestraat op het raam geklopt. De vrouw dacht dat het haar schoonzoon was en opende de voordeur. Zij zag toen een onbekende man staan. Zij werd door de man vastgepakt en de woning ingesleurd. De man probeerde haar de badkamer in te trekken. Tevens probeerde de man de vrouw te betasten. De vrouw verzette zich fel en gilde hard, waarop de man door de voordeur is weggevlucht. De vrouw raakte bij de aanval van de man gewond aan haar pols. Het ambulancepersoneel heeft de wond aan de pols van de vrouw behandeld. De vrouw kon het volgende signalement van de man verstrekken: leeftijd ongeveer 25 jaar, halfbloed, lengte ongeveer 1.70 meter, vettig zwart achterovergekamd haar tot in de nek, bruine ogen. De man droeg een donkere broek en een roodbruine lederen jas. De politie vraagt eventuele getuigen om zich te melden op telefoon: 0900 8844

Franeker: inbraak woning
Dinsdag tussen 15.15 en 20.00 uur werd ingebroken in een woning aan de Professor J. Greidanusstraat. Een uitzetraam van de keuken was opengebroken. In de woning waren alle vertrekken doorzocht. Uit de woning werden een enkele honderden guldens (bestaande uit vijfjes, rijksdaalders, guldens en kwartjes) weggenomen. De bewoner, een 75-jarige inwoner van Franeker, heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: aanrijding met drank
Dinsdag omstreeks 22.50 uur reed een bestuurder van een personenauto op de Leeuwerikstraat tegen een lantaarnpaal. De bestuurder, een 43-jarige inwoner van Leeuwarden, reed na de aanrijding door. Aan de hand van getuigen kon de bestuurder op de Spreeuwenstraat worden aangehouden. De man bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 850 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 10 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Sint Nicolaasga: onder invloed
Woensdag omstreeks 01.20 uur werd op de Uranusstraat een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 19-jarige inwoner van Sint Nicolaasga, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 230 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 1 uur.

Sneek: onder invloed
Woensdag omstreeks 03.00 uur werd op de Winsemiusstraat een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 26-jarige inwoner van Sneek, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 310 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 2 uur.

Terwispel: gestolen creditkaart
Woensdag omstreeks 02.30 uur wilden inzittenden van een personenauto met een creditkaart goederen kopen bij het benzinestation aan de Rijksweg A 7 onder Terwispel. Toen de pompbediende, een 46-jarige inwoner van Terwispel, de creditkaart natrok, bleek dat deze als gestolen te boek stond. De creditkaart werd door de pompbediende ingehouden en de inzittenden van de personenauto reden daarop weg. Op de Rijksweg onder Sneek kon werd de personenauto aangetroffen en konden de inzittenden worden aangehouden. De verdachten, te weten een 18-jarige inwoner van Heerenveen, een 23-jarige inwoner van Heerenveen, een 26-jarige inwoner van Nieuw Vennep, een 22-jarige inwoner van IJmuiden en een 23-jarige inwoner van Dordrecht werden aangehouden en overgebracht naar het bureau. De verdachten zijn ingesloten en in de loop van vandaag wordt het onderzoek voortgezet.

Sint Johannesga: inbraak woning
Afgelopen weekend werd ingebroken in een woning aan de Molenstelle. De deur van de bijkeuken werd opengebroken. De gehele woning werd doorzocht. Uit de woning werden vijf flessen sterke drank weggenomen. De eigenaar, een 63-jarige inwoner van Sint Johannesga, heeft aangifte gedaan.

Bureau Voorlichting en PR: 058 - 880 8272