Programma Big Brother vestigt record op record

Endemol Entertainment NV

Hilversum, 28 december 2000

'BIG BROTHER' VESTIGT RECORD OP RECORD

Naarmate er meer 'Big Brother'- versies in de verschillende landen aflopen, worden er ook meer records gevestigd. In Italië keken op 21 december ruim 16 miljoen mensen naar de laatste aflevering van 'Grande Fratello' bij Canale 5. Daarmee werd een gemiddeld marktaandeel gerealiseerd van 60%, wat drie keer zoveel is als het gemiddelde marktaandeel van deze zender. Tijdens de ontknoping steeg het marktaandeel zelfs naar 80% bij een aantal van 22,5 miljoen kijkers. Gedurende de 100 dagen dat het programma in Italië te zien was, genereerde de bijbehorende website in totaal 260 miljoen pageviews.

Net als in Zwitserland en Zweden een paar dagen eerder, werd de Italiaanse versie van 'Big Brother' gewonnen door een vrouw: de 28-jarige Cristina. Tot voorkort bestond het internationale gezelschap van 'Big Brother'-winnaars geheel uit mannen.
In Zwitserland haalde de zender TV3 met de finale van 'Big Brother' op 17 december een marktaandeel van 50%, terwijl dit jonge station zich gewoonlijk met een paar procenten tevreden moet stellen. Op 30 december loopt 'Big Brother' af in Nederland en Duitsland en op 31 december in Portugal. Bij de Portugese zender TVI - die gewend is aan een gemiddelde van 9% - behaalde de 'Big Brother-aflevering van afgelopen zondag een marktaandeel van 74%. De finale zal ongetwijfeld een nieuw kijkcijferrecord betekenen.

In Zwitserland hoeven de kijkers het maar zes weken zonder 'Big Brother' te stellen. Daar start eind januari a.s. alweer een nieuwe serie, terwijl in Portugal in maart de tweede serie begint.

Voor meer informatie:
Thomas Notermans, corporate communicatie ENDEMOL Entertainment, tel. +31 (0)35 53 999 42.