Misverstand rond nieuw belastingstelsel bij deeltijdwerkers

Datum nieuwsfeit: 28-12-2000
FNV

Misverstand rond nieuw belastingstelsel bij deeltijdwerkers FNV Voorlichting - (publieksinfo@fnv.nl)

Bij de FNV melden zich deeltijdwerkers die denken dat ze in het nieuwe belastingstelsel beter hun baan kunnen opzeggen. Ze denken dat ze er in het nieuwe belastingsstelsel een lagere korting krijgen. De belastingdienst betaalt vanaf volgend jaar een deel van de kortingen zelf uit. Daardoor valt het netto-inkomen hoger uit dan de beschikking van de belastingdienst suggereert. FNV-leden die vragen hebben over hun nieuwe loonstrookje kunnen vanaf 22 januari terecht bij een speciaal nummer.

De invoering van het nieuwe belastingstelsel gaat gepaard met misverstanden. Bij de FNV zijn signalen binnengekomen dat vooral vrouwen met een kleine baan (tot 600 gulden bruto per maand) hun werk willen opgeven.

Ze denken dat ze er in het nieuwe belastingsstelsel per 1 januari 2001 op achteruit gaan. Dat is juist andersom: ook deze groep krijgt een hoger netto inkomen.

Het misverstand heeft te maken met de beschikkingen die de belastingdienst rond deze tijd verstuurd. Daarin lijkt het kortingsbedrag mensen met een kleine baan lager uit te vallen. Dat komt doordat voortaan de werkgever een deel van die korting netto uitbetaalt. Een kleiner deel wordt alsnog door de belastingdienst verrekend.

`Het ziet er dus op papier iets anders uit dan ze gewend waren, maar uiteindelijk krijgen ook deze werknemers netto meer loon op hun rekening. Ik adviseer deze vrouwen dus om hun baan om die reden vooral niet op te zeggen`, aldus Ymi Knaap, belastingdeskundige van de FNV.

De FNV opent op maandag 22 januari 2001, als de eerste loonstroken binnenkomen, een servicelijn waar leden terecht kunnen met vragen over hun loonstrook. De telefoonlijn blijft twee weken in de lucht.

De vakcentrale verwacht dat veel leden vragen hebben over de eerste afrekening in 2001. De loonstrook zal er voor werknemers anders uitzien dan ze gewend zijn. Dat komt niet alleen door de belastingherziening, maar ook door andere veranderingen in de cao, sociale verzekeringen, pensioenen en ziektekosten.

Meer informatie over het nieuwe belastingstelsel op een www.nibud.nl/bel2001/index.htm (speciale site) van de FNV en het NIBUD.

28 december 2000

Het laatste nieuws van de FNV vindt u elke dag op www.fnv.nl/nieuws.