Faillissementen in Nederland met 6,3 procent toegenomen

Datum nieuwsfeit: 29-12-2000
Aantal faillissementen in Nederland met 6,3 procent toegenomen in 2000

Meeste faillissementen in de dienstverlening en groothandel

Rotterdam, 29 december 2000 - Over het jaar 2000 is het aantal faillissementen in Nederland met 6,3 procent gestegen. In 1999 bedroeg het aantal faillissementen 3879, in 2000 steeg dit naar 4122. Dit blijkt uit cijfers van Dun & Bradstreet, die zijn gebaseerd op de officiële cijfers van de Nederlandse rechtbanken tot en met 21 december 2000 en gecorrigeerd met eventuele wijzigingen en intrekkingen .

Het aantal bedrijfsfaillissementen nam toe met 5 procent van 2813 tot 2953. Voor het grootste deel vond deze stijging plaats onder besloten vennootschappen. Ook bij vennootschappen onder firma vond er een lichte stijging plaats ten opzichte van 1999. Onder eenmanszaken vond een lichte daling plaats en het aantal faillissementen onder privé-personen steeg van 1066 in 1999 naar 1169 in 2000.

1999    2000
Bedrijfsfaillissementen 2813 2953
Privé-personen 1066 1169
Totaal 3879 4122
Meeste faillissementen in de sector dienstverlening

De meeste faillissementen vonden plaats in de dienstverlening (643), gevolgd door de groothandel (518) en de bouw (392). Vergeleken met 1999 liet met name in de sector financiële dienstverlening een toename zien, 31,3 procent. De sector dienstverlening toont een stijging van 16,1 procent. In de sector groot- en detailhandel vond daarentegen een lichte daling plaats.

Meeste faillissementen in Zuid-Holland
Zoals in voorgaande jaren vonden ook in het jaar 2000 de meeste faillissementen plaats in de provincie Zuid-Holland (657). De grootste stijging vond plaats in Drenthe en Utrecht. Drenthe telde vorig jaar nog 79 faillissementen, dit jaar waren dat er 97, een stijging van 22,8 procent. Utrecht telde vorig jaar nog 188 faillissementen en dit jaar 227, een stijging van 20,7 procent.

Provincie   Aantal      faillissementen     Relatief ten opzichte van totaal)
Zuid-Holland    657         22,2%
Noord-Holland 484 16,4%
Noord-Brabant 473 16,0%
Gelderland 370 12,5%
Utrecht 227 7,7%
Limburg 201 6,8%
Overijssel 160 5,4%
Friesland 83 2,8%
Groningen 92 3,1%
Drenthe 97 3,3%
Flevoland 60 2,0%
Zeeland 45 1,5%
Net als vorige jaren vonden dit jaar de meeste faillissementen plaats onder bedrijven met 2 tot 4 werknemers (789). Onder bedrijven met 10 of meer werknemers vond er ten opzichte van vorig jaar een stijging van 9,4% plaats. Onder bedrijven met minder dan tien werknemers steeg het aantal sterker, met 13% van 2067 naar 2335.

Dun & Bradstreet
Dun & Bradstreet (D&B), onderdeel van de Dun & Bradstreet Corporation, is 's werelds grootste aanbieder van zakelijke krediet-, marketing- en inkoopinformatie, alsmede verlener van incassodiensten. Zusterbedrijf binnen Dun & Bradstreet Corporation is Moody's Investors Service, het marktleidende 'debt rating' bureau en uitgever van financiële informatie voor investeerders. Dun & Bradstreet Corporation heeft haar hoofdkantoor in Murray Hill, New Jersey, en telt 11.500 medewerkers in 37 landen. Het bedrijf behaalde in 1999 een omzet van 1,97 miljard dollar. In de Benelux heeft Dun & Bradstreet vestigingen in Brussel, Rotterdam en Almelo. Aanvullende informatie over Dun & Bradstreet is beschikbaar op: www.dnb.com

Voor meer informatie en voor opvragen van de uitgebreide analyse op branche en landsniveau:
Dun & Bradstreet Nederland b.v., contactpersoon: Desna Troost, tel: 010 400 9603 of 06-54708492, E-mail (troostd@dnb.com) of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, contactpersoon: Robert de Moll, tel: 023 562 82 08, e-mail (robertdm@monogram.nl).