Uitspraak over titelbenoeming van Informatie Beheer Groep

Datum nieuwsfeit: 29-12-2000

Hoge Raad der Nederlanden

De Informatie Beheer Groep mag op grond van nieuw beleid opnieuw beslissen dat iemand de doctorandus-titel niet mag voeren
Bron: Rechtbank Leeuwarden

Datum actualiteit: 29-12-2000

In deze zaak gaat het om iemand die na een studie aan de Hogeschool Utrecht en de Universiteit van Greenwich, Groot Brittannië, de graad "Master of Arts in Education (Special Educational; Needs)" heeft behaald. Op grond van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW) is het in zo'n geval in beginsel mogelijk een Nederlandse titel te gaan voeren. Aan de Informatie Beheer Groep (IBG), die hierover moet beslissen, heeft eiseres in 1995 dan ook gevraagd de doctorandus-titel te mogen voeren. De IBG heeft dit verzoek in 1996 afgewezen, omdat (kort gezegd) een Master-opleiding zoals eiseres die heeft gedaan, volgens de IBG nooit kon leiden tot het voeren van een universitaire titel. De IBG heeft vervolgens het bezwaarschrift van eiseres tegen die afwijzing ongegrond verklaard.

In 1998 heeft de rechtbank het besluit op bezwaar van de IBG vernietigd, onder meer omdat het standpunt van de IBG in strijd was met het beleid op grond van de WHW. In 1999 heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (AbRS) de uitspraak van de rechtbank bevestigd.

De IBG moest dus opnieuw beslissen op het bezwaarschrift van eiseres. Dat is gebeurd bij besluit op bezwaar van 23 juni 1999 en over dat besluit gaat deze zaak. Inmiddels had de IBG zijn beleid met betrekking tot het inwilligen van dit soort verzoeken gewijzigd. Dit beleid is inmiddels ook door de AbRS geaccepteerd. Echter: ook met toepassing van het nieuwe beleid moest volgens de IBG de aanvraag van eiseres worden afgewezen. Het bezwaarschrift van eiseres is dus opnieuw ongegrond verklaard.

Eiseres is in deze zaak van mening dat de IBG bij het nieuwe besluit op bezwaar niet het nieuwe beleid mocht toepassen. De weigering van haar verzoek was in eerste instantie immers gebaseerd op het oude beleid, en het desbetreffende besluit heeft de rechtbank vernietigd. Maar de rechtbank vindt dat een bestuursorgaan in beginsel moet uitgaan van de wetgeving en het beleid zoals deze gelden ten tijde van nemen van een besluit op bezwaar. Dat geldt ook als een bestuursorgaan opnieuw moet beslissen na de vernietiging van een eerder besluit. Daarom heeft de IBG bij het nemen van het nieuwe besluit op bezwaar terecht het nieuwe, gewijzigde, beleid toegepast. Vervolgens toetst de rechtbank aan het nieuwe IBG-beleid. Zij komt dan tot de conclusie dat de IBG het verzoek van eiseres op grond van dit nieuwe beleid nu wél in redelijkheid heeft kunnen afwijzen.

Ga naar betreffende uitspraak met nummer: AA9185