BASF neemt Sisas-activiteiten in Feluy over

Datum nieuwsfeit: 29-12-2000
BASF

BASF neemt Sisas-activiteiten in Feluy over

BASF Antwerpen heeft vrijdag 29 december 2000 de vestiging van de Italiaanse SISAS-groep in Feluy overgenomen. Op deze locatie worden ftaalzuuranhydride (PSA), weekmakers, maleïnezuuranhydride (MSA), biodiesel en butaandiol en derivaten geproduceerd. De overname moet nog goedgekeurd worden door de Europese Commissie in Brussel.

Met deze overname wil BASF haar positie op de Europese markt voor butaandiol en derivaten, ftaalzuuranhydride en weekmakers versterken. Het project omvat productiecapaciteiten van 92.000 ton/jaar ftaalzuuranhydride, 125.000 ton/jaar butaandiol, derivaten en het voorproduct maleïnezuuranhydride als ook 95.000 ton weekmakers per jaar. Op deze productlocatie zal BASF ongeveer 310 medewerkers tewerkstellen.

Ftaalzuuranhydride is een voorproduct voor weekmakers en polyesterharsen. Butaandiol en derivaten worden ingezet in een hele reeks van kunststoffen, speciale oplosmiddelen en elastomeren. Elastomeren zijn elastische kunststoffen die vooral worden gebruikt in de autoconstructie, de schoen-, verpakking- en elektronijverheid.

BASF Antwerpen is een 100%-dochter van BASF AG in Ludwigshafen (Duitsland). Het is het grootste geïntegreerde chemische complex van België en de tweede grootste site van de BASF-groep. Het complex ligt in het noorden van de Antwerpse haven en produceert minerale meststoffen, kunststoffen en vezels, vererdelingsproducten en chemicaliën.

BASF is een transnationale onderneming die groei nastreeft in de sectoren Chemie, Gezondheid & Voeding en Olie & Gas. Het productenpallet omvat hoogveredelde chemische producten, kunststoffen, kleurstoffen, dispersies, auto- en industrielakken, gewasbeschermingsmiddelen, fijne chemicaliën, olie en gas. De ontwikkeling van geïntegreerde fabrieken, de zogenaamde 'Verbund-strategie', is één van de bijzondere sterktes van BASF die de onderneming voordelen biedt ten opzichte van haar concurrenten. Met een omzet van 29,5 Miljard euro in 1999 en 105 000 medewerkers is BASF één van de wereldwijd leidende ondernemingen van de chemische industrie.

De 734 medewerkers (in 1999) van de bedrijven van BASF in Nederland houden zich bezig met de productie en verkoop van meer dan 8000 chemische grondstoffen en halffabrikaten. Deze vinden in honderdduizenden toepassingen hun weg naar de consument en de industrie.

Voor nadere informatie:

BASF Nederland B.V.