Slotronde SO-ON Schaaktoernooi Groningen 2000

Datum nieuwsfeit: 30-12-2000

SO-ON Schaaktoernooi Groningen 2000

De stichting Schaakontwikkeling en -opleiding Noord-Nederland (SO-ON) heeft dit jaar de organisatie op zich genomen van de open toernooien voor de honderden amateurschakers die sinds jaar en dag naar Groningen komen voor het spelen van het traditionele, negendaagse toernooi in de Martinihal. De Stichting Schaak Groningen (SSG) heeft namelijk afgezien van de 39ste editie van het toernooi omdat deze stichting zich geheel wil richten op het Europees Kampioenschap dat volgend jaar in Groningen wordt gehouden. SO-ON is in het gat gesprongen omdat de stichting van mening is dat het afblazen van het gehele schaakevenement een domper zou betekenen voor de vele schakers uit vooral Noord-Nederland (met veel jeugdig talent) die jaarlijks deelnemen aan de open toernooien. Zonder een invitatiegroep en een open grootmeestergroep wordt dit jaar in twee groepen derhalve een open toernooi gespeeld voor schakers van boven en onder de 1800 punten. De start van het toernooi is op 21 december en de slotronde wordt op 30 december gespeeld.

Naast dit open toernooi worden tussen Kerst en Nieuwjaar minitoernooien gehouden met vijf speelronden. De gemeente Groningen heeft het mogelijk gemaakt dat de SO-ON gebruik kan blijven maken van de Martinihal. Het totale prijzengeld voor alle toernooien bedraagt ongeveer tien mille. De inschrijving voor de toernooien sluit op 18 december. Voor meer informatie kunnen deelnemers terecht bij Bureau SO-ON. Telefoon: 050-5718257 (Hiddo Zuiderweg).