Politieberichten Friesland van 29/12 tot 30/12 (13.00 uur)

Datum nieuwsfeit: 30-12-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 30-12-2000 Politieberichten van 29/12 (13.00 uur) tot 30/12 (13.00 uur)

Sneek: onderzoek gijzeling C1000
De 23 jarige verdachte in de gijzeling/overval op de C1000 in Sneek is vrijdag geleid voor de rechter-commissaris in Leeuwarden. Deze verdachte is meermalen met justitie in aanraking geweest, onder meer voor vermogensdelicten en een gewapende overval. De verdachte is zonder vaste woon- of verblijfplaats. De rechter heeft bepaald dat de verdachte in bewaring wordt gesteld, eerst voor een periode van 10 dagen. Woensdagmiddag werd in deze zaak een tweede verdachte, een 36 jarige inwoonster van Sneek aangehouden en verhoord. Ook deze verdachte werd in verzekering gesteld. Zij is donderdagavond weer in vrijheid gesteld. In het belang van het onderzoek kan hier over geen verdere informatie worden verstrekt. Het onderzoek verloopt voortvarend. Er zijn nog voldoende sporen te onderzoeken. De politie Sneek neemt dit ernstige delict zeer hoog op. Het rechercheteam (6 mensen) draait dan ook op volle sterkte, ook met de komende vrije en feestdagen voor de boeg, door.

Beetsterzwaag: aanhoudingen vernielingen ruiten politiebureau In de maand september werden tot drie keer toe de ruiten van het dit jaar nieuw geopende politiebureau, gevestigd in de Hoofdstraat 24 te Beetsterzwaag, ingegooid. Door het TEAM-ZUID van de politie, onderdeel van het District Drachten, werd een gericht buurtonderzoek ingesteld. Hierdoor konden twee verdachten afkomstig uit Beetsterzwaag in de leeftijd van 16 jaar worden aangehouden. Beiden bekenden de ruiten te hebben vernield uit verveling en stoerdoenerij. Omdat de verdachten nog niet eerder met de politie in aanraking zijn geweest zal op hen het zogenaamde HALT-project worden toegepast. De totale schade van 3252 gulden zal worden verhaald op de ouders.

Sint Annaparochie: diefstal achterwiel
Van een personenauto die geparkeerd stond aan de Jan Willem Frisostraat is tussen tussen donderdag 18:00 uur en vrijdag 09:00 uur het linkerachterwiel gestolen. De 38-jarige eigenaar deed aangifte.

Tzummarum: auto van de weg
Vrijdag omstreeks 09:00 uur raakte op de Hegesylsterwei tussen Dongjum en Tzummarum een 22 jarige Dronrijper met zijn personenauto van de weg en belandde in de sloot. De bestuurder was tijdens een hevige sneeuwbui de macht over het stuur verloren kwijt en raakte in een slip. Hij en twee andere inzittenden bleven ongedeerd. De auto raakte zwaar beschadigd.

Noardburgum: brand opslagruimte School
In een opslagruimte voor speelmaterialen van een school aan het Marijkepad heeft vrijdag om 11.30 uur brand gewoed. De brand ontstond toen een 12-jarige jongen uit Noardburgum vuurwerk afstak, schrok van het effect en het over een muur wilde gooien. Het vuurwerk vloog echter door een raampje van de opslag, waarna brand ontstond. De inboedel (kleutermateriaal) verbrandde en het dak werd beschadigd. Omdat het dak bestond uit asbestplaten is de milieudienst van de gemeente gewaarschuwd. In verband hiermede is ter plaatse de zaak met een lint afgezet. Omdat van opzet geen sprake was, zal de jongen niet vervolgd worden. De ontstane schade zal op de ouders verhaald worden.

Leeuwarden: fietsenactie NS-Station
Afgelopen week zijn er 39 fietsen ingenomen die buiten de rekken stonden. Totaal zijn er nu 3728 fietsen ingenomen. Vier fietsen werden weer teruggegeven aan de eigenaar, waarmee het totaal aantal teruggegeven fietsen op 2074 komt. Verder werden vier fietsen verkocht, waarmee het totaal aantal verkochte fietsen op 849 komt.

Leeuwarden: inbraak winkelpand
In een winkelpand aan de Voorstreek is tussen donderdag 20:15 en vrijdag 08:25 uur ingebroken. Nadat de voordeur van de winkel was geforceerd, werd een geldkistje met een geldbedrag weggenomen. Een 34-jarige inwoner van Leeuwarden deed aangifte.

Harlingen: diefstal uit auto
Uit een auto die geparkeerd stond aan de Achlumerdijk is donderdag tussen 17:45 uur en 18:30 uur een radio/cd-speler gestolen. De 56-jarige eigenaar uit Harlingen deed aangifte.

Warns: autobrand
Een auto die over de Himmelumerdyk reed is vrijdag omstreeks 12.30 uur uitgebrand. Toen de 26-jarige eigenaar uit Stavoren over genoemde weg reed rook hij een benzinelucht rook, waarna hij rook onder de motorkap zag uitkomen. Even later stond zijn voertuig in brand. De auto moest worden afgesleept, nadat de brandweer de brand had geblust.

Elsoo: vernieling ruiten school
Van een schoolgebouw aan de Hoofdweg zijn donderdag tussen 12.00 en 18.00 uur twee ruiten vernield. Men heeft de ruiten vermoedelijk vernield door er vuurwerk op te plakken. Een 54-jarige inwoner van Elsoo deed aangifte.

Leeuwarden: woninginbraak
In een woning aan de Insulindestraat is vrijdag tussen 13:30 uur en 17:00 uur ingebroken. Nadat een raam was geforceerd, werden een fiets en een telefoon weggenomen. De 65-jarige bewoonster deed aangifte.

Sneek: portemonnee uit bedrijf gestolen
Vrijdag werd omstreeks 16:10 een portemonnee met inhoud weggenomen uit de kantoorruimte van een bedrijf aan de Zadelmakersstraat. Een medewerker had de kantoorruimte ongeveer tien minuten verlaten en toen hij terugkwam waren er twee onbekende mannen in het magazijn. Nadat hij vroeg wat ze daar deden, dirigeerde hij hen de zaak uit. Direct daarop ontdekte een collega dat een portefeuille met inhoud uit een bureaula was weggenomen. De politie heeft een signalement van de daders.

Leeuwarden: schaap gestolen
Uit een weiland van het Abbingapark aan de Tjallingaweg is tussen donderdag 17:00 uur en vrijdag 13:00 uur een Engels schaap, type `Hempsis Down` gestolen. De 45-jarige eigenaar uit Leeuwarden deed aangifte.

Heerenveen: tasjesroof
Een 36-jarige vrouw uit Joure is vrijdag omstreeks 14.45 uur op de Dracht van haar tas beroofd. De vrouw had over haar schouder een damestasje hangen, toen plotseling een man haar van achter benaderde en de draagriem van haar tas vastgreep. De vrouw probeerde de tas vast te houden, waarbij de man haar tegen het hoofd en sloeg en ze ten val kwam. De dader maakte zich daarna met de tas, waarin onder meer een mobiele telefoon en een protemonnee, uit de voeten. Het signalement van de dader luidt: donkere huidskleur, ongeveer 1,55 meter lang. Hij droeg een zwarte muts over zijn oren en donkere kleding.

Menaldum: vogels doodgereden
Surveillerende agenten zagen vrijdag om 17.30 uur 20 à 30 dode meerkoeten liggen op de brug over de Menaldumervaart. De vogels waren aangereden. De gemeente werd gewaarschuwd voor het opruimen van de vogels.

Heerenveen: onder invloed
Een 30-jarige inwoner van Heerenveen is zaterdag om 01.30 uur op de Nieuwburen aangehouden, omdat hij onder invloed een auto bestuurde. Op het bureau blies hij 380 ug/l, waarvoor hij een proces-verbaal en een rijverbod voor 3 uren kreeg. Om 02.05 werd op de A7 een 28-jarige Heerenvener voor hetzelfde feit aangehouden. Hij blies 440 ug/l, waarvoor hij eveneens een proces-verbaal kreeg, alsmede een rijverbod voor vier uren.

Gorredijk: aanhoudingen na vernielingen auto`s
Vier mannen - een 24- en een 18-jarige inwoner van Gorredijk, een 18-jarige inwoner van Terwispel en een 26-jarige inwoner van Beetsterzwaag - zijn zaterdag omstreeks 02.30 uur op de Schansburg aangehouden, omdat zij vernielingen aan auto`s hadden gepleegd. Zij konden worden aangehouden op grond van het signalement dat door getuigen was gegeven en aan de hand van een loopspoor vanaf een vernielde auto naar de plaats waar de verdachten werden aangehouden. Zij werden naar het politiebureau overgebracht voor verhoor.

Leeuwarden: inbraak auto
Vrijdag is tussen 22:00 en 22:30 uur ingebroken in een auto die geparkeerd stond aan de Jelsumerstraat. Nadat een ruit was ingeslagen werd een radio/cd-speler en een aantal cd`s weggenomen. De 35-jarige eigenaar uit Leeuwarden deed aangifte.

Leeuwarden: woninginbraak
In een woning aan de Maagdepalm is vrijdag tussen 11:05 en 22:50 uur ingebroken. Door een raam te forceren kwam men in de woning, waarna een televisietoestel en een videorecorder werden weggenomen. D3 26-jarige bewoonster deed aangifte.

Joure: inbraak winkel
In een winkel aan de Midstraat is zaterdag omstreeks 04.00 uur ingebroken. Na een inbraakalarm trof de politie een ingeslagen ruit aan de achtezijde van het pand aan. Uit de winkel werd een aantal camera`s gestolen. De politie heeft de omgeving nog afgezocht naar een door een getuige gesignaleerde auto, doch die niet meer aangetroffen.

Sneek: woninginbraak
In een woning aan de Pieter Sikkestraat is vrijdag tussen 19:50 uur en 23:30 uur ingebroken. Men kwam het pand binnen nadat een ruit was ingeslagen. De 49-jarige bewoner mist een geldkistje.

Franeker: inbraak snackwagen
Onbekenden hebben in de nacht van vrijdag op zaterdag ingebroken in een snackwagen aan de Voorstraat. Nadat een deur was geforceerd werden de laden uit het gokapparaat getrokken en het aanwezige geld weggenomen.

Heerenveen: aanrijding onder invloed
Een 22-jarige inwoner van Heerenveen is zaterdag om 08.45 uur aangehouden, omdat hij onder invloed betrokken was bij een aanrijding op De Trekker. Hij was met zijn auto in een bocht in botsing gekomen met een hem tegemoetkomende auto die bestuurd werd door 39-jarige plaatsgenoot. Door de gladheid konden de twee auto`s elkaar niet ontwijken. Op het bureau blies hij 505 ug/l, waarvoor hij een proces-verbaal en een rijverbod voor 5 uren kreeg.

Oosterzee: aanrijding onder invloed
Een 24-jarige inwoner van Oosterzee is zaterdag om 08.45 uur aangehouden, nadat hij onder invloed een eenzijdig ongeval had veroorzaakt. De man was op de Beukenlaan met zijn auto in een bocht rechtdoor gereden en tegen een geparkeerde auto gebotst. Omdat vermoed werd dat hij gedronken had moest hij een blaastest ondergaan. Gezien het resultaat, 330 ug/l, kreeg hij een proces-verbaal en een rijverbod voor 2 uren.

Franeker: auto in sloot
Een 55-jarige automobilist is zaterdag om 05.30 uur ondersteboven met zijn auto in een sloot naast de Getswerderdyk beland. Ter hoogte van een fietstunnel raakte hij door de gladheid in de rechterberm. Hij stuurde terug maar slipte gelijk weer naar de andere kant van de weg en kwam in de links van de weg gelegen sloot op zijn kop terecht. Met een kruissleutel wist hij de achterruit van zijn auto kapot te slaan, waarna hij er uit kon kruipen. Hij bleef verder ongedeerd.

Bureau Voorlichting & PR: 058 8808272