Politiebericht Utrecht: districten Utrecht stad, 11.45 uur

Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 31-12-2000

Politiebericht Utrecht: districten Utrecht stad, 11.45 uur
Mededeling voor de redacties

De persberichten van de Politie Regio Utrecht zullen op nieuwjaarsdag rond elf uur op het net verschijnen.

Onder invloed achter het stuur

UTRECHT Op zaterdag 30 december kreeg de politie omstreeks tien over zes in de ochtend, de melding dat een taxi was aangereden en de veroorzaker was doorgereden. De aanrijding was gebeurd op de Marnixlaan en de taxichauffeur reed achter de dader aan.

Op een gegeven ogenblik kreeg de politie de twee voertuigen in het oog op het 24 Oktoberplein. De politieagenten zagen de veroorzaker van de aanrijding op het plein twee keer door het rode licht rijden en gaven de bestuurder een stopteken. De bestuurder reageerde hier niet op.

Op het Westplein raakte de bestuurder met zijn auto vervolgens in een slip maar kon toch verder rijden naar de Vleutenseweg. Op de Vleutenseweg kon de bestuurder met zijn auto worden gestopt.

De bestuurder bleek een 22-jarige inwoner van Amsterdam te zijn. De man bleek alcohol te hebben gedronken en werd aangehouden. Aan het bureau bleek uit de ademanalyse dat hij 1,7 promille aan alcohol in het lichaam had. Tegen de verdachte werd proces-verbaal opgemaakt en zijn rijbewijs werd ingevorderd. Ook voor het veroorzaken van de aanrijding werd proces-verbaal tegen de verdachte opgemaakt.

Slachtoffer ernstig tramongeval overleden

UTRECHT Op zaterdag 30 december is in het U.M.C. een 17-jarige inwoner van Lopik overleden. Het slachtoffer had als passagier in de tram gezeten, die op vrijdag 8 december bij een ernstig ongeval op de Graadt van Roggenweg betrokken was. Het slachtoffer werd in kritieke toestand met ernstig inwendig letsel overgebracht naar het voornoemd medisch centrum en is uiteindelijk daar overleden.

Berovingen

UTRECHT Op zaterdag 30 december omstreeks tien voor half zeven in de avond werd een 20-jarige inwoonster van Utrecht op de Waterstraat beroofd van haar tas. Het slachtoffer stond te bellen toen haar tas uit haar handen werd getrokken door een onbekende vrouw. Het slachtoffer hield in eerste instantie de tas stevig vast en kreeg vervolgens enkele klappen in het gezicht en werd aan haar haar getrokken door de verdachte. Uiteindelijk liet het slachtoffer haar tas los en vluchtte de dader in de richting van de Bemuurde Weerd weg.

Twee getuigen gingen achter de dader aan die de tas op een gegeven moment liet vallen en wist te ontkomen. De dader betrof een vrouw van ongeveer 19 jaar oud, lengte ongeveer 1.70 meter, blond haar. Op het hoofd een grijze baseballpet en zij had donkere kleding aan.

Op zondag 31 december werd omstreeks tien over twaalf `s nachts een 31-jarige inwoner van Utrecht beroofd van een gitaar. Het slachtoffer fietste over de Croeselaan in de richting van de Balijelaan en werd ingehaald door twee personen op een donkerkleurige scooter.

Tijdens het inhalen trok de duopassagier de gitaar die in een tas zat uit de handen van het slachtoffer. De scooter met de verdachten reed weg in de richting van de Balijelaan. Het slachtoffer werd voor enkele duizenden guldens gedupeerd.

Aanrijding letsel
DE MEERN/UTRECHT Op zaterdag 30 december vond omstreeks vijf voor acht in de avond een aanrijding plaats waarbij een hoogbejaard echtpaar letsel opliep.

Het echtpaar, inwoners van De Meern en respectievelijk 93 en 94 jaar oud, stak schuin de rijbaan over van de Meerndijk. Zij wilden in de richting van de Mabeliastraat lopen. Een bestelauto bestuurd door een 45-jarige inwoner van De Meern, kon het overstekende echtpaar niet meer ontwijken en reed beide aan.

Beide slachtoffers werden naar het Antonius ziekenhuis in Nieuwegein overgebracht. De vrouw liep een heupfractuur op. De man liep rugletsel en hoofdwonden op.

Inbreker overlopen
UTRECHT Op zondag 31 december hoorde een bewoner van een woning aan de Plompetorenbrug gestommel in de woning. Dit was omstreeks tien voor vier in de nacht. De 32-jarige bewoner ging op onderzoek uit en trof in de badkamer een vreemde man aan die zijn handen stond te wassen. De bewoner sommeerde de man om de woning te verlaten.

De onbekende verliet de woning en werd even later door de gewaarschuwde politie aangehouden op de Van Asch van Wijckskade. Van de woning bleek een ruit te zijn vernield. De verdachte, een 43-jarige inwoner van Utrecht, werd voor nader onderzoek ingesloten aan het politiebureau.