ThruLogic lanceert OpenPSA

Lancering van OpenPSA

Datum: 1 januari 2001

Lancering van OpenPSA

Met OpenPSA introduceert het Nederlandse softwarehuis, ThruLogic, een nieuw bedrijfsmodel voor 'enterprise' software. Dit model heeft veel weg van de open source ontwikkeling van Linux en StarOffice. Centraal in OpenPSA staat de web based enterprise application van ThruLogic, PeForce. PeForce is een PSA pakket dat wordt gebruikt voor integrale facilitering van projectmatige samenwerking.

Het nieuwe bedrijfsconcept kan worden omschreven als 'internal open source'. Daarbij wordt een open source samenwerking tot stand gebracht binnen een besloten gemeenschap. Deze gemeenschap bestaat uit klanten ('owners'), integratie partners en leveranciers van gerelateerde producten.

Het idee van OpenPSA is afkomstig van Elannet Cyber Company, een internet georiënteerd samenwerkingsverband van FreeAgents dat gebruik maakt van de Thrulogic software.

Het PSA-pakket levert geïntegreerde functionaliteit waarmee een einde kan worden gemaakt aan de 'eiland automatisering' die bij overheid en zakelijke dienstverlening veelvuldig voorkomt. Het pakket omvat modules voor kennismanagement, engagement management, project management, resource & competence management, (klant & contractor) relatie management, asset management en issue management. PSA staat voor Professional Services Automation en wordt wel omschreven als ERP voor kenniswerk en dienstverlening.

Volgens de oprichter van ThruLogic, de in Nederland woonachtige Indiër Philip Abernathy, zijn de voordelen van OpenPSA legio. Het verschaft bedrijven optimale flexibiliteit. Ze kunnen zelf vorm geven aan de verdere ontwikkeling van hun bedrijfsautomatisering en zijn niet afhankelijk van nieuwe releases. Ze kunnen al dan niet gezamenlijk binnen de open source gemeenschap de gewenste ontwikkelingen zelf initiëren. Andere producten kunnen vrijelijk met het PSA-pakket worden geïntegreerd en nieuwe producten kunnen via de OpenPSA community worden verhandeld.

Abernathy: "Wij verleggen de focus van marktmacht naar een open samenwerking. Dat vergroot het innovatieve vermogen van ons product en de community die wij faciliteren. Programmeurs kunnen veel efficiënter worden ingezet. 'Site specific enhancements' kunnen naar het hogere niveau van de community worden getild. Daarmee kan de programmeercapaciteit binnen de community optimaal worden benut."

Aan hantering van het begrip 'open source' kleven ook bezwaren. Abernathy: "Ik doe geen afstand van het intellectuele eigendomsrecht. Gezien het marktsegment waarin ik mij beweeg en de investeringen die reeds in het product zijn gedaan zou dat ongewenste effecten hebben. Ik gebruik mijn eigendomsrecht om de samenwerking binnen de community te kunnen stroomlijnen en de belangen van de leden te kunnen beschermen. De interne open source community drijft niet op vrijwillige bijdragen van individuele programmeurs doch op gerichte investeringen van bedrijven. Dat vergt een andere benadering dan binnen de open source movement gebruikelijk is."

Het PSA pakket van ThruLogic is niet gratis doch in vergelijking tot de concurrentie zeer voordelig. Het wordt voor een vaste prijs verkocht, ongeacht het aantal gebruikers of de systemen waarop het wordt gedraaid. In veel gevallen bedraagt de prijs minder dan 5% van wat de concurrentie vraagt. Abernathy: "De prijsstelling is berekend ter bekostiging van de ontwikkeling en continuïteit van de OpenPSA community. We hebben de prijs bewust laag gehouden. Zo blijft het voor de meeste organisaties interessant om ons product te gebruiken. Zelfs wanneer ze in eerste instantie maar een fractie van de functionaliteit willen benutten. De prijsstelling rechtvaardigt zelfs experimenteel gebruik van het pakket."

Implementatie van een PSA pakket kan verstrekkende gevolgen hebben. Het speelt op ieder niveau in de organisatie en heeft impact op het werk van alle medewerkers. Met een PSA pakket creëer je een collectief bewustzijn binnen de organisatie. Dat dat niet enkel een kwestie van technologie is spreekt voor zich.

Abernathy: " Wij overschrijden de organisatiegrenzen van onszelf en onze klanten. OpenPSA zal pas echt haar kracht bewijzen wanneer zij erin slaagt een collectief bewustzijn te creëren tussen de deelnemers. Dat is een grote uitdaging, een waarbij wij de bakens in de ICT-industrie wezenlijk kunnen verzetten."

Elannet Cyber Company

Hoogvlietsekerkweg 52