Enquete naar toekomstvisie op ICT/E-commerce in 2001

Datum nieuwsfeit: 01-01-2001
Toekomstvisie op ICT/E-commerce in 2001

Evenals vorig jaar heeft de redactie van de Nieuwsbrief Elektronisch Zakendoen ter gelegenheid van de jaarwisseling onderzocht wat volgens de lezers in het jaar 2001 de belangrijkste doorbraken zullen zijn op het gebied van Elektronisch Zakendoen. De respondenten kunnen als volgt worden ingedeeld: 63% ondernemers, 22% medewerkers van (semi)overheids-organisaties en 15% studenten. Qua E-commerce kennisniveau kan onderscheid gemaakt worden tussen Internet-deskundigen (40%) en gewone gebruikers (60%).

2001: Het jaar van de Mobile Commerce, Online Marketplaces en Breedbandig Internet

Op de vraag wat de belangrijkste doorbraak in 2000 op het gebied van Elektronisch Zakendoen zal worden gaf 30 % Mobile Commerce, 30 % Online Marketplaces en 20 % Breedbandige Internet-aansluitingen (ADSL) als meest waarschijnlijke mogelijkheid. In de grootschalige acceptatie van on-line betaalsystemen (10 %) en het gebruik van Mobile Software Agents (5 %) heeft men nog weinig vertrouwen. Toch is e-commerce deskundige Richard Lamb van mening dat de ontwikkeling van Mobile Agents in 2001 in een stroomversnelling zal komen. Ter illustratie: medio januari worden op de jongeren-website Yellow (www.Yellownet.nl) Mobile Agents in gebruik genomen. Voor de ontwikkeling tekende het in Amsterdam gevestigde bedrijf Tryllian (www.Tryllian.com).

Kansrijke E-commerce Business Modellen voor 2001
Als de meest kansrijke E-commerce Business Modellen voor 2001 noemde men Online Marktplaatsen, E-procurement, Virtuele Gemeenschappen, Informatie Makelaars, Business-to-Business modellen en eShops in een Intranet/Extranet-omgeving.
Richard Lamb voegt hier aan toe dat ondernemers vooral moeten zoeken naar E-commerce Business Modellen die gebaseerd zijn op vraag-gestuurde interactie. E-commerce Business Modellen die hiervoor in aanmerking komen zijn: Marktplaatsen, Veilingen, Tenders, Affiliate Partner Networks en Virtual Communities. In de Nieuwsbrief Elektronisch Zakendoen wordt binnenkort een set van 10 succesvolle E-commerce Business Modellen gepresenteerd.

Het vertrouwen in E-commerce
Het vertrouwen in E-commerce kan bij de consument onder andere vergroot worden door de gemaakte beloften omtrend levertijden na te komen, E-mail binnen 24 uur te beantwoorden, de logistieke afhandeling te optimaliseren en online betalingen beter af te handelen.

Maatschappelijke ontwikkelingen 24-uurs economie
Als positieve maatschappelijke ontwikkelingen als gevolg van de 24-uurs economie ziet men dat alles op elk moment van de dag mogelijk is, de toegankelijkheid van informatie niet meer beperkt is tot bepaalde tijden, de afhankelijkheid van personeel minder wordt en dat de klantvriendelijkheid verbetert.

Als negatieve maatschappelijke ontwikkelingen als gevolg van de 24-uurs economie geeft men aan dat er geen vaste rustpunten in de week meer zijn en men last heeft van psychische onrust. Het overgrote deel van de respondenten ziet echter helemaal geen negatieve gevolgen van 24-uurs economie...

Welke Internet-techniek breekt door in 2001
De technieken waarmee wij in 2001 nadrukkelijk geconfronteerd zullen worden op het Internet zijn volgens 50 % van de lezers de dynamische websites met Flash, Shockwave, Java of dHTML. Daarnaast verwacht 35 % dat Streaming Video opgepikt zal worden in 2001. Dit sluit aan bij de eerder geschetste verwachting dat Breedbandig Internet zal doorbreken. De verwachtingen rond 3-dimensionale virtuele werelden en Audio Chatboxen zijn met respectievelijk 10 % en 5 % minder hoog gespannen.

De resultaten in detail

Onderstaand een overzicht van de verstrekte antwoorden. De respondenten konden bij enkele vragen meerdere opties selecteren.

Wat wordt volgens u de belangrijkste doorbraak in 2001 op het gebied van E-commerce ?
10 %    Grootschalige acceptatie van on-line betaalsystemen.
30 %    Mobile Commerce
30 %    Online Marketplaces voor bemiddeling bij vraag- en aanbod
20 %    Breedbandige Internet-aansluitingen (ADSL of satelliet)
05 %    Mobile Software Agents
05 %    Andere genoemde visies op 2001:
-       E-procurement, inkopen via het Internet
-       Ketenveranderingen en Back Office optimalisatie t.b.v. E-commerce
-       Collaborative Commerce
Welke E-commerce Business Modellen zijn volgens u het meest kansrijk op het Internet ?
Veel genoemde modellen zijn:
- Online Marktplaatsen
- E-procurement
- Virtuele Gemeenschappen
- Informatie Makelaars
- Business-to-Business modellen
- eShops in een Intranet/Extranet-omgeving
Hoe zou het vertrouwen bij de consument ten aanzien van E-commerce vergroot kunnen worden ?
Veel genoemde randvoorwaarden zijn:
- Beloften omtrend levertijden nakomen.
- E-mail binnen 24 uur beantwoorden
- Logistieke afhandeling optimaliseren
- Online betalingen beter afhandelen

Welke positieve of negatieve maatschappelijke ontwikkelingen ziet u als gevolg van de 24-uurs economie ontstaan ? Positief:

- Alles is op elk moment van de dag mogelijk
- Toegankelijkheid van informatie is niet meer beperkt tot bepaalde tijden
- Afhankelijkheid van personeel wordt minder
- Verbeterde klantvriendelijkheid
Negatief:

- Geen vaste rustpunten in de week

- Psychische onrust

- Geen

Wat is volgens u een techniek waarmee wij in 2000 nadrukkelijk geconfronteerd worden op het Internet ?

35 %    Streaming Video
05 %    Audio Chatboxen
50 %    Dynamische websites met Flash, Shockwave, Java of dHTML
10 %    Virtuele werelden op basis van 3-dimensionale beelden
De Nieuwsbrief Elektronisch Zakendoen wordt gepubliceerd op de website van Syntens ( spoed.syntens.nl ) en ook onder het kopje 'De Digitale Ondernemer' op de website van Nederland Gaat Digitaal ( www.NederlandGaatDigitaal.nl ).

De Syntenseditie van de nieuwsbrief wordt u aangeboden door Syntens, Innovatienetwerk voor ondernemers. De nieuwsbrief richt zich met name op het Midden en Kleinbedrijf en schenkt onder andere aandacht aan:

succesvolle e-commerce voorbeeldprojecten,
Sp.OED Advies &
praktische tips bij Elektronisch Zakendoen

De Nieuwsbrief Elektronisch Zakendoen ondersteunt het project Sp.OED Advies (spoed.syntens.nl). Dit is onderdeel van het Stimuleringsprogramma Opkomst Elektronische Diensten en wordt mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van het Ministerie van Economische Zaken. Syntens werkt in het kader van Sp.OED Advies samen met het Electronic Commerce Platform Nederland (ECP.NL).

Aanmelden voor deze Nieuwsbrief Elektronisch Zakendoen kan op spoed.syntens.nl . Via 0900 2000345 kunt men contact opnemen met de Adviseurs Elektronisch Zakendoen van de Syntens-vestiging in de regio.

Namens Syntens,

Peter Koudstaal & Richard Lamb