Politiebericht Friesland van 30/12 t/m 31/12 (13.00 uur)

Datum nieuwsfeit: 01-01-2001

Politiebericht Friesland: Fryslân 31-12-2000
Politieberichten van 30/12 (13.00 uur) t/m 31/12 (13.00 uur)

Noordwolde: verdachten aangehouden in verband met illegaal vuurwerk Van vrijdag op zaterdag is zwaar vuurwerk afgestoken in de Twijgstraat. Twee groene containers en twee metalen brievenbussen werden volledig opgeblazen. Een verdachte, een 20-jarige inwoner van Noordwolde, is aangehouden. Een tweede verdachte moet nog worden gehoord. De verdachte had het vuurwerk gekocht bij een 18-jarige inwoner van Steggerda. Bij hem is een hoeveelheid illegaal vuurwerk in beslag genomen. Dit betreft 11 dozen vlinders, 50 dozen strijkers en 1 lawinepijl. De inwoner van Steggerda had op zijn beurt het vuurwerk gekocht bij een 21-jarige inwoner van Munnekeburen. Bij een onderzoek in de woning werd illegaal uit België ingevoerd vuurwerk in beslag genomen. Dit betreft onder andere 50 doosjes strijkers, 16 doosjes vlinders en 40 lawinepijlen. De verdachte wilde het vuurwerk verkopen. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Dronrijp: diefstal auto
Tussen vrijdag 16.00 uur en zaterdag 10.00 uur is een auto, een grijze Audi 80, met het kenteken PH 98 VB, gestolen aan de Keimptilsterdyk. Aangifte is gedaan door een 70-jarige inwoner van Dronrijp.

Dokkum: winkeldief aangehouden
Zaterdag omstreeks 16.45 uur werd door het personeel van een winkel aan de Hoogstraat een winkeldief aangehouden. Ontvreemd werden een portefeuille en een schaar met een waarde van 47,90 gulden. Het betreft een 27-jarige inwoner van Dokkum. Er is proces-verbaal opgemaakt. Aangifte is gedaan door een 37-jarige inwoner van Veenwouden.

Jistrum: slachtoffer vuurwerk
Vrijdagavond stak een 13-jarige inwoner van Jistrum een kleine vuurpijl af. Deze vuurpijl maakte direct na het afsteken een kronkel en kwam vervolgens in het linkeroog terecht. De lens van het oog is ernstig beschadigd en gevreesd moet worden dat het zicht van het oog onherstelbaar beschadigd is.

Oosterwolde: inbraak bedrijf
In de nacht van vrijdag op zaterdag is ingebroken in een bedrijf aan de Waardeel. Men is binnengekomen door het vernielen van een raam. Ontvreemd werd een geldbedrag ter waarde van enkele honderden guldens. Een 33-jarige inwoner van Ravenswoud heeft aangifte gedaan. De technische recherche zal een onderzoek instellen.

Sexbierum: auto te water
Zaterdag omstreeks 19.30 uur raakte een auto te water aan de Getswerdersyl. Net na het fietstunneltje verloor de bestuurder, een 18-jarige inwoner van Berlikum, de macht over het stuur. Het voertuig kwam vervolgens op de kop in de sloot terecht. De twee inzittenden konden zich gelukkig uit de auto wringen en zijn, met een nat pak, door de politie naar huis gebracht. Het eenzijdige ongeval is waarschijnlijk veroorzaakt door het gladde wegdek.

Heerenveen: bedreiging
Aan de Jister is zaterdag omstreeks 20.50 uur een 43-jarige inwoner van Heerenveen aangehouden. Hij had problemen veroorzaakt in een winkel aan de Jister. Toen hij buiten de winkel was viel hij de bedrijfsleidster lastig. De politie, die reeds ter plaatse was, hield de man aan. Nadat de man geboeid was begon zijn 18-jarige zoon uit Heerenveen zich ermee te bemoeien. Hij sloeg de politieman, die zijn vader had aangehouden, verschillende keren tegen het hoofd. De zoon werd aangehouden voor ambtsbelemmering en verboden wapenbezit, de vader voor bedreiging, het niet voldoen aan bevel of vordering en verzet tijdens aanhouding. De bedrijfsleidster, een 25-jarige inwoonster van Heerenveen, heeft aangifte gedaan.

Berlikum: XTC-handelaar aangehouden
Zaterdagavond is een 19-jarige inwoner van Anjum aangehouden bij een horecagelegenheid aan het Hemmemaplein. Hij bleek te handelen in XTC-pillen. Bij zijn aanhouding had hij 35 pillen op zak. In zijn auto werden nog eens 152 XTC-pillen aangetroffen. De verdachte is ingesloten op het politiebureau te Leeuwarden.

De Blesse: rijden onder invloed op een trekker
Zondag omstreeks 00.25 uur zag de politie een trekker rijden over de Steenwijkerweg te De Blesse. Het voertuig was slecht zichtbaar. Na aanhouding werd de verdachte overgebracht naar het bureau. Hier blies hij 950 ug/l, waarvoor hij een proces-verbaal kreeg en een rijverbod van 12 uur/

Leeuwarden: hennepkwekerij ontdekt na vechtpartij Zondag omstreeks 00.30 uur werden vernielingen gepleegd in een woning aan de Vuurdoornstraat door een 29-jarige inwoner van Leeuwarden. Zo werden o.a. een televisie, een stereotoren en een bankstel naar buiten gegooid. De 27-jarige bewoner weigerde aangifte te doen. Toen de politie bij hem binnenkwam werd een hennepkwekerij aangetroffen met 42 jonge hennepplantjes. De hennep en de daarbij behorende goederen zijn door de politie vernietigd. De bewoner zal een dezer dagen op het bureau worden ontboden voor het afleggen van een verklaring.

Sneek: verdachte aangehouden na brand door molotovcocktail Zondag omstreeks 00.30 uur kreeg de politie de melding dat een woning aan de Bottinge in brand zou staan. Aan de voorzijde stond een zonnescherm in brand alsmede een fiets. Ook de houten onderzijde en raamkozijnen van de pui stonden in brand. Met behulp van de buren werd de brand snel geblust. De brandweer droeg zorg voor het nablussen. Uit onderzoek bleek dat de brand was ontstaan door een molotovcocktail. De 32-jarige bewoner was niet thuis. Aan de hand van getuigenverklaringen werd een 34-jarige bewoner van Sneek in zijn woning aangehouden. In zijn woning werden o.a. een aantal flessen aangetroffen met daarin wat vloeistof en een lap in de hals. Verder stonk de hal naar benzine. De technische recherche heeft de zaak in onderzoek.

Heerenveen: onder invloed
Een 27-jarige inwoner van Heerenveen is zondag om 02.30 uur aangehouden op het Fonteinkruid, omdat hij onder invloed een auto bestuurde. Op het bureau blies hij 345 ug/l, waarvoor hij een proces-verbaal kreeg en een rijverbod van 2 uur.

Bolsward: onder invloed
Een 22-jarige inwoner van Bolsward is zondag om 03.30 uur aangehouden op het Broereplein, omdat hij onder invloed een auto bestuurde. Op het bureau blies hij 350 ug/l, waarvoor hij een proces-verbaal kreeg en een rijverbod van 2 uur.

Drachten: onder invloed
Een 31-jarige inwoner van Eastermar is zondag om 04.23 uur aangehouden op de Noorderdwarsvaart, omdat hij onder invloed een auto bestuurde. Op het bureau blies hij 375 ug/l, waarvoor hij een proces-verbaal kreeg en een rijverbod van 3 uur.

Leeuwarden: verdachte vechtpartij aangehouden
Zondag omstreeks 04.30 uur ontstond een vechtpartij op de Niewestad. De aangever, een 33-jarige inwoner van Leeuwarden, was bij een horecagelegenheid op het Groot Schavernek door een raam gedrukt. Tevens was een stuk glas naar de aangever gegooid, hetgeen lichte verwondingen opleverde. De verdachte, een 35-jarige inwoner van Leeuwarden, die ook nog met een mes had gedreigd, was gevlucht via de Torenstraat naar het Okdehoofsterkerkhof. De verdachte kon in de Kleine Kerkstraat worden aangehouden en is overgebracht naar het bureau.

Joure: vernieling taxibusje
Zondag omstreeks 05.00 uur heeft een tiental personen een noodluik van een taxibusje van een bedrijf uit Heerenveen vernield. De chauffeur zette daarop het busje langs de A-7 bij Joure en schakelde de politie in. Het bleek dat een groepje jeugd uit Tjerkgaast niet van het noodluik af kon blijven, waarop het van de bus waaide en kapot ging. De schade bedraagt ongeveer 500 gulden. De groep heeft beloofd de schade te vergoeden aan het taxibedrijf.

Leeuwarden: autospiegels vernield
Tussen zaterdag 19.00 uur en zondag 10.30 uur is een spiegel van een auto van een 27-jarige inwoonster van Leeuwarden vernield aan de Taniaburg. De vrouw heeft aangifte gedaan. Het bleek verder dat bij 12 andere veortuigen in de Taniaburg dezelfde handelwijze was toegepast.

Leeuwarden: diefstal auto
Van de Idzerdastins is tussen zaterdag 20.00 uur en 23.45 uur een witte Ford Fiesta ontvreemd met het kenteken XT 89 DF. De eigenaar, een 48-jarige man uit Leeuwarden, heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: tasjesroof
Zondag omstreeks 04.00 uur liep een 21-jarige inwoonster van Leeuwarden door de Kleine Kerkstraat. Toen ze gepasseerd werd door een scooter met daarop twee personen werd haar schoudertas van haar rechterschouder gegrist. De scooter verdween daarop in de richting van de Groeneweg. De tas bevatte onder andere een gsm en een portemonnee met een gering geldbedrag. De vrouw heeft aangifte gedaan.

Joure: poging inbraak kantine
Met een steen is zondagochtend omstreeks 07.00 uur een raam aan de voorkant van de kantine van de SC Joure aan de Hoge Zomerdijk vernield. Er wordt niets vermist. Waarschijnlijk is men geschrokken van het luide alarm.

Bureau Voorlichting & PR, telefoon 058 - 880 8272