Activiteiten in Limburgs Museum

Datum nieuwsfeit: 01-01-2001

Toegevoegd: 28-12-00

Eerste week nieuwe jaar

Limburgs Museum bruist van de activiteiten

Sef Derkx

Het Limburgs Museum in Venlo bruist van de activiteiten in de eerste week van het nieuwe jaar die tevens de laatste week van de kerstvakantie van de scholen is. Naast de vaste presentaties, met als absolute publiekstopper De Historoscoop een multimediale show met onder meer 44 dia- en videoprojectoren, theater- en lichteffecten, is er de tentoonstelling JONG! Jeugdculturen in Nederland 1950-2000 te zien. Mensen die nog willen genieten van de kerstsfeer zal de unieke 3,4 meter lange kerstgroep van meesterkeramist Jac Bongaerts uit Tegelen zeker aanspreken. Het kerstverhaal is gesitueerd in Zuid-Limburg en het uit meer dan honderd kilo klei geboetseerde tafereel wordt bevolkt door dorptypes uit het Tegelen van het begin van de vorige eeuw. Heel ander kost is de tentoonstelling die op zaterdag 6 januari van start gaat. Hallo Nachbar! Dag Buurvrouw! is een interland Nederland-Duitsland, maar dan in spotprenten. Duitse cartoonisten laten een beeld van Nederlanders zien en Nederlandse van Duitsers.

Dans

Maar er is meer. Een speciale kinderactiviteit bijvoorbeeld. De grote ramen in de foyer van het Limburgs Museum zijn beschilderd met kerstbomen. Tijdens de kerstvakantie kunnen kinderen hun eigen speciale kerstwens op een papieren kerstbal schrijven of tekenen. Deze zogenaamde Mooie Wensjes van Lieve Mensjes mogen ze aan een van de slingers in de 'kerstbomen' hangen.. Zo kunnen ook andere grote en kleine mensen de kerstwensen lezen en er iets van opsteken. Op donderdag 4 januari zorgen de leerlingen van dansschool Jump n Jazz van Hanny Vincken voor een bijzondere middag. Geïnspireerd door een halve eeuw popmuziek volgen zij korte workshops en laten om 15.15 uur en 15.45 uur dat jong Noord-Limburg echt kan dansen. Op zondag 7 januari beginnen de activiteiten al vroeg. Om 11.15 uur verzorgt het Literair Station Venlo een ochtend. Te gast is successchrijver en chroniqueur van het moderne leven Joost Zwagerman (1963). Zijn lezing wordt muzikaal opgeluisterd door het Kwartet der Muzen bestaande uit Hilde Verstegen (1e viool), Eva Traa (2e viool), Carolien Sieverink (altviool) en Tzivya Belinfante (cello). Op dezelfde zondag wordt tussen 14 en 15 uur een staatsieportret gemaakt van circa tweehonderd babys uit Limburg geboren in het jaar 2000. Het is de eerste actie in het kader van het Millenniumbaby-Project van het Limburgs Museum. Na afloop daarvan is er om 15.30 uur nog een filmvoorstelling in het Museumtheater. Vertoond wordt de productie De Zwarte Stroom. Deze documentaire uit 1952 van Umberto Bolzi over de Limburgs Staatsmijnen en zijn werknemers werd gemaakt b.g.v. het 50-jarig jubileum van het bedrijf.