16e Wereld Vrijwilligersconferentie

NED. ORG. VRIJWILLIGERSWERK

16e Wereldvrijwilligersconferentie 14 tot 18 januari 2001

18 januari 2001

Vrijwilligers, kapitaal van het millennium
Resultaten 16e Wereld Vrijwilligers Conferentie van 14 tot 18 januari 2001

16e Wereldvrijwilligersconferentie

Van 14 tot 18 januari 2001 vond de 16e Wereldvrijwilligersconferentie plaats. 1500 deelnemers uit de gehele wereld kwamen naar de RAI in Amsterdam. De Nederlandse Organisatie Vrijwilligerswerk (NOV) en de Stichting Internationaal Jaar van Vrijwilligers 2001 (IJV2001) organiseerden de conferentie in opdracht van de International Association for Volunteer Effort (IAVE). Op 12 en 13 januari 2001 vond het Youth Forum plaats, een preconferentie voor en door jongeren.

Programma

Na de opening door minister president Wim Kok werden de deelnemers aan de conferentie in de gelegenheid gesteld te participeren in ruim 130 verschillende werkgroepen, 32 partnershipmeetings, plenaire sessies met hoofdsprekers waaronder Carol Bellamy (Executive Director UNICEF International), Paul Boateng (Minister of Home Affairs United Kingdom) en Kumi Naido (Secretary General and CEO of CIVICUS, World Alliance of Citizen Participation, verschillende studyvisits en het sociaal programma waaronder de welkomstreceptie in het Rijksmuseum te Amsterdam. De Minister President gaf aan dat een overheid die pretendeert een beleid te voeren gericht op sociale ontwikkeling en sociale cohesie, niet om het sociale kapitaal en de maatschappelijke effecten van vrijwilligerswerk heen kan.

Studie visits

Op woensdag 17 januari 2001 hebben 21 groepen deelnemers ruim 90 vrijwilligersprojecten in Nederland bezocht waaronder het vrijwilligers in het Universiteitsziekenhuis te Utrecht, de Stichting Regenboog te Amsterdam, de Pauluskerk te Rotterdam en het Vogelopvangcentrum te Ureterp.

De diverse inleidingen en discussies tijdens de werkgroepen hebben geleid tot de totstandkoming van drie concrete produkten: De Universal Declaration on Volunteering, de Global Agenda for Action en het Youth Forum Statement.

De Universal Declaration on Volunteering

De Universal Declaration on Volunteering roept
vrijwilligersorganisaties en leiders van overheden, zakenleven, onderwijs en media op tot het stimuleren en ondersteunen van het vrijwilligerswerk. De Declaratie is tevens een pleidooi voor het toegankelijk maken van vrijwilligerswerk als symbool voor solidariteit tussen individuen en naties.

De Global Agenda for Action
De Global Agenda for Action geeft een breed overzicht van de mogelijkheden van de partners binnen het vrijwilligerswerk om gezamenlijk te werken aan de realisatie van de vijf gestelde doelen van het Internationaal Jaar van Vrijwilligers: erkenning, promotie en facilitering van het vrijwilligerswerk, alsmede het optimaliseren van de netwerkfunctie binnen en betrokkenheid bij het vrijwilligerswerk. Binnen de Agenda zijn checklists opgenomen die gedurende het internationale jaar wereldwijd aangevuld zullen worden. De definitieve versie van de Agenda is binnenkort te lezen op: www.iave.org en www.vrijwilligerswerk.nl.

Het Youth Forum Statement

Het Youth Forum Statement roept op tot actie bij jongeren en vrijwilligersorganisaties om jongeren te stimuleren om vrijwilligersactiviteiten zelf in de hand te nemen.

Het Internationale Jaar van Vrijwilligers

In de slotbijdrage van de conferentie verklaarde mevrouw Margo Vliegenthart, staatssecretaris van VWS, dat de 16de Wereld Vrijwilligersconferentie een mooie ouverture is geweest voor de viering van het Internationale Jaar van Vrijwilligers. Na ontvangst van de Universal Declaration gaf Mevrouw Vliegenthart aan dat vrijwilligerswerk en acties van burgers beter gedijen wanneer er ook een overheid is die verantwoordelijkheid neemt en participeert. De overheid dient daarom vrijwilligerswerk te faciliteren en te ondersteunen.
De wereldconferentie was het startschot van het Internationaal Jaar van Vrijwilligers 2001. Meer dan 160 lokale comités geven op lokaal niveau het hele jaar invulling aan tal van activiteiten. Zij bieden ondermeer themadagen en cursussen voor lokale
vrijwilligersorganisaties aan, ondersteund door NOV, de stichting IJV-2001 en de VTA-groep (Vorming Training en Advies groep).

Verder een greep uit de landelijke activiteiten. Op 30 mei vindt De Innovestatie, de eerste vrijwilligers innovatie beurs, plaats in de Brabant Hallen te Den Bosch. Deze dag biedt bezoekers de gelegenheid kennis te maken met vernieuwende vrijwilligersinitiatieven. Op 15 September, de ZAP-dag, gaan een kleine 5000 jongeren al zappend kennis maken met het vrijwilligerswerk. Het jaar wordt afgesloten met een spetterend feest op 7 december, de Internationale Vrijwilligersdag.

Einde bericht

Voor informatie kunt u contact opnemen met Nienke van Helden, manager communicatie en voorlichting ((nvhelden@nov.nl)), of Annemarieke Tazelaar, projectleider communicatie en voorlichting ((atazelaar@nov.nl)), tel: 030-231 98 44 of fax: 030-234 38 96. Informatie over de 16e wereldconferentie en het Internationaal Jaar van Vrijwilligers kunt u vinden op www.volunteer.nl en www.vrijwilligerswerk.nl

18 jan 01 15:31