Bouchakour wil winnende serie foto's niet op website

Datum nieuwsfeit: 02-01-2001
Nederlandse Vereniging van Fotojournalisten

Bouchakour wil winnende serie niet op website Zilveren Camera

Eerste prijswinnaar in de categorie Documentaire Fotografie - serie Morad Bouchakour wil niet meer met zijn gewonnen fotoserie op de website van De Zilveren Camera. Dat blijkt uit een mededeling naar de pers.
Als reden zegt hij onder andere dat het bestuur van De Zilveren Camera zijn serie niet met zes maar met vijf beelden op de site laat zien. Morad stelt dat de serie niet meer vergelijkbaar is met de oorspronkelijk door de jury bekroonde serie van zes beelden.

Navraag leert dat de stichting De Zilveren Camera nog niet officieel door Morad op de hoogte is gesteld van zijn eis. Een woordvoerder van De Zilveren Camera legt uit dat de stichting beeld en tekst mag redigeren. Een van de wedstrijdvoorwaarden luidt letterlijk "de Stichting zich het recht voorbehoudt om bijschriften en series in te korten en/of aan te passen voor publicatie middels het boek of de tentoonstelling." "Morad heeft het inschrijfformulier ondertekend en dat houdt in dat hij van die voorwaarde op de hoogte is. Dat de website niet uitdrukkelijk in de bewuste formulering is genoemd berust op een vergissing", aldus De Zilveren Camera.
De serie van Morad is niet de enige die ingekort op de website staat. Van sommige tweede en derde prijswinnaars zijn ook geen complete serie op de site te vinden. Overigens zijn wel alle foto's in een serie "meegenomen" van de eerste prijswinnaars in de andere wedstrijdcategorien

2 januari 2001